Full version: Plommonträd Czar
klased
Planterade förra sommaren ett plommonträd av sorten Czar. Trädet var vid inköp ca 2 m högt men med kronan endast ca 0,5 meter över mark. Trädet fick stå som det var från plantering i juli förra året fram till slutet av maj i år.

Tänkte vid inköp att det var ett relativt stort träd men efter att ha läst på något uppfattade jag att man istället vill att trädet ska växa utåt från kronan och inte speciellt mycket uppåt däröver. Sagt och gjort så tog jag fram sågen för några veckor sedan och tog av hela grundstammen strax ovanför kronan långt ned på trädet. Rädd för att detta var ett stort misstag. Visserligen verkar trädet ha överlevt snittet så här långt men skjuter nu en mängd vattenskott. Finns något att göra för att detta träd ska frodas på ett bra sätt framöver eller är det helt massakrerat? Kommer det att växa sig högre trots att stammen är kapad?
Huggorm
Ja, det var väl inte det smartaste beslutet direkt. Generellt brukar man säga att man inte skall beskära stenfruktsträd eftersom de svarar dåligt på beskärning, för att inte tala om stympning. Därtill årstid, man beskär inte i maj när trädet precis lagt alla sina krafter på att gro löv, och behöver ha dom för att inhämta solljus. Men trädet kommer fortsätta växa uppåt, du ser ju på bilden hur de nya skotten skjuter iväg mer eller mindre uppåt. Men du kommer aldrig mer ha ett träd med enkel, genomgående stam. Risken är att de nya skotten bildar grenar som går åt fel håll, i dåliga vinklar som gör trädet strukturellt svagt. Du måste försöka forma en ny krona, och du kan inte ta för mycket på en gång för då kommer det bara att bli en massa fler skott. Du måste lägga upp en plan och sprida arbetet på flera år. Börja med att köpa en bok om beskärning och lär dig grunderna.
klased
Tack för svar! Med hänsyn till att man inte vill att trädet ska växa rakt uppåt undrar jag ändå om det verkligen var principiellt fel att kapa den långa stammen ovanför kronan? Om man bortser från övriga misstag som tidpunkt för beskärning, etc, vill säga. Hur skulle jag egentligen ha gjort?
Huggorm
Czar finns att köpa på olika grundstammar, bland annat St. Julien som blir mindre eller Pixy som blir ett dvärgträd. Plommon svarar som sagt dåligt på beskärning så man bör välja storlek utifrån det man vill ha, det går inte att hålla ett träd lågt på sikt. Om du har Cerasifera som grundstam kommer trädet sträva efter att bli omkring sex meter högt och lika brett.
Gunilla T
CITAT (klased @ 22-06-2020, 10:56) *
Tack för svar! Med hänsyn till att man inte vill att trädet ska växa rakt uppåt undrar jag ändå om det verkligen var principiellt fel att kapa den långa stammen ovanför kronan? Om man bortser från övriga misstag som tidpunkt för beskärning, etc, vill säga. Hur skulle jag egentligen ha gjort?


Ja, det var principiellt fel att stympa trädet. Du får nu en kvast på en pinne och pinnen inte kommer att växa en mm till. Och som Huggorm skriver, det går inte att hålla ett stort träd litet genom beskärning eller stympning, du har köpt fel grundstam.

Tyvärr men man lär sig av sina misstag, trädgård handlar mycket om det.
klased
Det är mycket riktigt en Cerasifera grundstam. Kan hålla med föregående talare om att den numera börjar likna en kvast. Anledningen till att jag sågade av trädet var inte för att begränsa dess storlek. Har inget emot att den växer sig riktigt stor och den ursprungliga höjden var snarast varför vi valde just detta exemplar. Efter plantering läste jag på lite allmänt om plommonträd och fick uppfattningen att grundläggande var att de skulle växa utåt från kronan. Menar ni att en krona så småningom skulle bildats högre upp i trädet? Om jag tolkar Huggorms svar positivt har trädet fortfarande en chans? Bör jag i sådana fall ta bort flertalet av de nya skott som skjutit ut så att trädet kan lägga energi på att låta någon av de grenar som jag tidigare uppfattade vara kronan istället få bilda en ny "stam"? Eller är rekommendationen att börja om från början med ett nytt träd?
Huggorm
Jag vet inte, jättesvårt att säga nu. Du bör i alla fall inte ta bort en massa skott nu, för då kommer trädet svara med att skjuta ännu flera skott. Man måste ta lite åt gången, annars kommer trädet svara med att skjuta skott för att återfå sin förra storlek.

Sedan kan man säga att många träd börjar med att växa på höjden, och först senare breder ut sig. Det är för att de är skapta att växa inne bland andra träd och behöva sträcka sig upp mot ljuset.
Harmagedon
Ja trädet bildar en krona när det känner sig nöjd med höjden. Det kan sätta lite smågrenar under tiden och dessa kan man kapa bort för att få ett mer tilltalande utseende men kapa toppen av ett träd blir aldrig bra. Har man ett för högt träd får man ta ner det och börja om med något annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon