Har frågor om päron, plommon och prydnadsaplar.

Bor i zon 6 och funderar på att beställa päron, Tshizovskaja, hos Blomqvist Plantskola, det står "Smaken är mycket söt och aromrik. Fruktköttet är mjukt, saftigt och nästan helt utan kärnor." Det tycker jag låter bra. Är det någon som har erfarenhet av detta träd?

Tshizovskaja behöver ett annat päron för att pollineras, jag funderar på Kafedralnaja. Eller ska jag istället försöka mig på ett självfertilt Suvenirs eller Pepi?

Har läst på nätet att päronträd bli stora, flera meter höga, och att det tar tid, 5 år, innan de börjar ge frukt.
Stämmer det?


Funderar på purpurapel "Wabiskaw" det är rödblommande och rekommenderas varmt av Blomqvist Plantskola. Har ni erfarenheter av det trädet?

Plommon, Nuuja? Självfertil och delikata ätfrukter står det i texten på plantskolan. Några erfarenheter?

Nu tänkte jag vända på resonemanget och dela med mig av erfarenheter jag har. Beställde i fjol 5 träd och planterade. 2 st Salla, prydnadsapel vitblommande, plommon Sinikka blåplommon och Onega gulplommon samt finsk rödbjörk. De har alla överlevt vintern och har gröna friska blad. Inga blommor i år dock.

Är det någon som vet hur länge man får vänta?