La Strega
Skulle va roligt å veta vad alla buskarna i vår trädgård är för nåt(salig blandning jag vet, men det är ju lite charmigt=)...man kanske kan använda nåt av det?

till å börja med...


å så en närbild:


nån som känner igen? är en av mina favoritbuskar... wub.gif
La Strega
*Går ut i trädgården och fotar de andra buskarna*! laugh.gif
Ingis
Klätterhortensia ser det ut som.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp min första tanke var också klätterhortensia, jag var precis ute på promenad för att kolla in klätterhortensiorna om det kunde stämma (jag har ingen egen klätterhortensia så jag gick till jobbet och kollade på den som växer där). Kanske inte så enormt vanligt att odla den som friväxande men i Alnarpsparken finns ju en ganska stor friväxande klätterhortensia och den tyckte jag var läcker.
La Strega
men det är ju en buske? ingen klätterväxt!? den får vita små blommor i "klasar" om ja inte missminner mig...undrar om jag har nåt gammalt kort där den är i blom....eller utslagen åtminstånde..*får klura på den* rolleyes.gif
Lars
Ja, visst är det en klätterhortensia. Om man inte planterar den vid ett träd, eller en vägg blir den som en buske. Funkar lika bra som buske som klättrare.

Lars
La Strega
Är Fläder uteslutet? vi har trott att det var fläder...men sa inget här först...experiment.. *Ler*
men det kan mycket väl vara fel...!? unsure.gif rolleyes.gif

vad tror ni nu? =)
ingmet
Det är en klätterhortenisa du har på bilden
Klicka på länken nedan så får du se hur en fläder ser ut, bilden visar den ätliga "Sambucus Nigra".
ingmet
Oups.. du behövde inte klicka , bilden kom visst med ändå.. i jätteformat..
La Strega
men den ser ju ut så!? med blommorna å de där runda grejerna!?

hur ser en sån där annan ut då?
ingmet
Klätterhortensian har "fötter som en tusenfoting" utmed grenarna för att kunna klättra. Flädern är len. Klätterhortenisans ved är ganska ful, den tunna barken fläks upp på "gammal" ved medans flädern är som en vanlig buske, len och hel.
Fläderns blommor är pyttesmå medans hortensians är större, vi pratar 3 mm i diameter hos flädern och klätterhortensians är 5-7 mm i diameter.
Din klätterhortensia har dessutom stora bladknoppar så här års i toppen av grenen. Flädern har tofsar vid varje öga.

Skickar med en annan länk.
Fläder som livsmedel
ingmet
Klätterhortenisan får inga bär efter blomningen som flädern får. Hortensians blomställningar blir kvar tills vinterstormarna fått av de eller att man för egen hand klippt bort dem.
La Strega
okey =)
finns det ingen bild på hortensia nånstans? har försökt leta men hittar ingen där man ser bra...!?

va tusan har de fått fläder ifrån då? fasst de är väl ganska lika? unsure.gif

spännande de här!
ska lägga upp bilder på våra andra "okända" buskar imorn! =)
Ewa L
Jag instämmer: Det är definitivt Klätterhortensia!
Har själv "drösar" av den. Både som klätterväxt, marktäckande och där den inte haft något att klänga på; som fristående.
ingmet
Jag har också letat på nätet, men de är svåra att hitta. Tar ett foto på min ikväll.. och min fläder.. så du får se skillnaden. Dock blir det utan blommor.. möjligt att hortensian har torkade blomställningar kvar.
La Strega
Så ni är 100 på att det är en klätterhortensia? kul o veta! =) ska den skötas om på nåt sätt eller ska vi fortsätta låta den sköta sig själv?

Vad tror ni om den här busken då? rolleyes.gif

Betty
Cornus alba sibirica - Korallkornell.
Bilder
vickeva
Här har du en bild på en klätterhortensia
Betty
Vad synd att den bara går till zon 4... sad.gif
La Strega
Okey, jag är övertygad! det ÄR en klätterhortensia! berättade för mamma, gissa om hon blev förvånad, hon har ju trott i 20 år att det var en fläder...hon sa att de va ju en himla tur att hon aldrig fått för sig å göra flädersaft eller liknande...=P


Så den röda heter Korallkornell? ja de ser ju ut å va en sån som på bilderna...nån mer som instämmer?

*ska ut sen å fota fler buskar...de här va ju kul* rolleyes.gif
Ewa L
Jadå, även där är jag hundra. Min har dock betydligt tjockare grenar längst ner. Diameter 17 cm! Fick såga av dem.
ingmet
tack för hjälpen med bild på klätterhortensia.. jag har inte lyckats få in bilderna här.. får göra nya försök med flädern..
La Strega
inte för att det är så aktuellt...men om man skulle ge min gamla klätterhortensia nåt att klättra på..eller flytta den till husväggen och ge den en spalje...skulle den börja klättra då? unsure.gif rolleyes.gif
Ewa L
Att flytta hela kanske inte är så lätt om den är stor, men avläggare finns säkert. Tog själv och planterade om sådana förra året som marktäckare.
Den står lite still något år, men sedan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon