Sia
Tja!
Någon här som har något bra tips på någon hemsida där det finns väderleksrapporter, med nattemperturer/om det blir frost ?
På de flesta ställen jag läst står det bara "å imorgon blir det soligt/ regnigt etc och 12-15 grader osv..det jag är intresserad av är ju bara:hur blir vädret till Natten, hur kallt blir det. grubblar, funderar "ska jag ta in mina små bebbisar eller ska jag låta krukorna stå ute" .

Förresten, hänglobelia har jag satt i en ampel på verandan (ej inglasad). Hur klarar lobelian kalla nätter? Ska jag ta in den om det är frostrisk eller bara om det kan bli flera minus???

/Sia
Har planterat som bara den idag o nu sitter jag här o biter på naglarna, har jag gått ut för hårt för tidigt.... unsure.gif
MRLINDELL
Beror på var man bor. Trots det fina vädret så var temperaturen nere på +3.2 grader i natt i Uppsala.
Margaretha
Och en morgon den gångna veckan var det +2 i Malmö! Så man vet aldrig. Bor du långt söderut så kan du ha glädje av den här sajten http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm, som är vår väderguru nummer ett!
Lycka till!
smile.gif smile.gif smile.gif
magiana
Köp en digital termometer som visar max och min temp. Finns att köpa på närmsta mack.

Mina plantor fick flytta ut i kallbänken igår. Den är gjord av staplade tegelstenar och jag täcker med ett tjockt täcke över natten. Inatt var det nästan 3 minus men inuti kallbänken var det över 6 plus. Plantorna mår prima och växer så det knakar!
Sia
Har redan sån termometer. Men vad ska jag med min/max termometern till om plantorna redan dött när jag vaknar då?? sleep.gif unsure.gif
Bara för att ytterligare befästa att, ja det var minusgrader i natt... sad.gif man vill ju helst veta i förväg liksom, så man kan göra nåt åt saken. (dvs ta in känsliga krukplantor)

Ja, ja, nån som vet hur det var med sån där lobelia. Hur mycket kyla kan en sån klara månne?
Berith
Fick igår tips av en medodlare att kolla på SMHI:s sida. smile.gif

Välj Prognoser och observationer och klicka på din del av Sverige på den blå kartan. Där kan du sen välja just din stad och (längre ner på sidan) se hur vädret kommer att se ut de närmaste dygnen.
ThomasJ
CITAT (Berith @ 03-05-2004, 07:49)
Fick igår tips av en medodlare att kolla på SMHI:s sida. smile.gif

Välj Prognoser och observationer och klicka på din del av Sverige på den blå kartan. Där kan du sen välja just din stad och (längre ner på sidan) se hur vädret kommer att se ut de närmaste dygnen.

Det där var ju jätte bra. smile.gif

Den visade ju både dag- och natttemperaturen..

Då vet man vilka dagar det räcker att klä in sina bebisar i vinterjackan eller när de måste vara inomhus.. smile.gif

/Thomas
Ewa smålänska höglandet
Jag kollar SVT text sid. 400 innan jag går och lägger mig. På den står det om frost och natttemperatur

/Ewa zon 4-5
MRLINDELL
SMHI varnar vid nattfrost under perioden 15 maj-15 sept, men kan även varna utanför denna period också men detta gör de endast
vid speciella väderlägen. Om det t ex har varit milt en längre tid och sedan blir kallt igen.

Personligen tycker jag den varningen är mera anpassad för Skåne än t ex Mälardalen.
pepparmynta
Jag fick tips om en vädersajt www.accuweather.com

Gå in på sajtens startsida, i listen på vänster sida, rätt långt ner klickar man på gardening.
På den sida som kommer upp då finns en liten ruta på mitten. Skriv in stad + klicka.
eml
Accuweather/gardening funkar bara för amerikanska städer. Under World weather finns t.ex Stockholm, men inget mer utförligt än t.ex SMHI.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon