jossen
[attachment=89887:20200814_071425.jpg]

Skulle vara en Comtesse de Bouchaud, men den ser inte ut som en sådan.
Köpte den i våras och satte i kruka på balkongen, sedan vissnade den och jag trodde den var död så jag klippte ned den. Men efter ett tag började den växa igen och nu blommar den alltså. Skulle vilja veta vad för sort det är så att jag kan ta hand om den på rätt sätt.
Tack på förhand!
Gunilla T
Att identifiera en Clematis i efterhand är nog bland det svåraste man kan ge sig på, riktiga experter vågar sällan med säkerhet slå fast vilken art/hybrid det är. Den enda ledtråd i ditt fall är att den är senblommande men det kan också vara fel eftersom den vissnade ned och fick börja om.

Har du köpt den från en riktig plantskola skulle jag vända mig dit därför att du fått fel produkt.

Är den köpt från Lidl eller något av de byggvaruhus som säljer växter som billiga lockvaror så är det mer regel än undantag att växterna är felnamnade och då finns inget att göra.

Här är i alla fall en länk till ett av världens främsta "bibliotek" för att identifiera Clematis, innehåller över 4000 sorter/arter så det är en djungel.

http://www.clematisontheweb.org/
jossen
[attachment=89897:20200816_192843.jpg]

Tack för svar! Jag köpte den på Granngården, och när jag kollade på deras hemsida såg jag att de även säljer en sort som heter Hagley hybrid. Och den ser precis ut som den jag har. Så förmodligen är det en sådan, och då gör det inte mig något då det verkar som att den passar bättre till att ha i kruka samt är mer lättskött. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon