Full version: Vilken växt?
Hank22
Hej, jag är ny i forumet och har en fråga om en växt/buske i vår trädgård vilken jag inte vet vad det är. Kanske kan någon här hjälpa mig? Se bifogade bilder. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om bladen är rätt stora säger jag rosenhallon, de kan sprida sig rätt bra.
Hank22
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-10-2020, 07:59) *
Om bladen är rätt stora säger jag rosenhallon, de kan sprida sig rätt bra.

Bladen är väldigt stora, säkert 15-20 cm tvärs över. Den sprider sig enormt okontrollerat. Har aldrig sett att den bär några blommor. Endast blad.
Gunilla T
Ser ut som rosenhallon, en mycket besvärlig växt. Det syns på bilderna att den sprider sig så oavsett vilken växt det är så bör den begränsas eller tas bort innan den helt tar över.
Hank22
CITAT (Gunilla T @ 16-10-2020, 08:59) *
Ser ut som rosenhallon, en mycket besvärlig växt. Det syns på bilderna att den sprider sig så oavsett vilken växt det är så bör den begränsas eller tas bort innan den helt tar över.

Ok tack. Rosenhallon. Har förgäves försökt ta bort den. Spenderade många timmar förra sommaren med att dra upp rötter. Enormt jobbigt, och som ni ser har det inte gjort någon som helst nytta... Hur får jag bort den? Beredd att ta till alla metoder!
Gossen Ruda
Då får jag föreslå Roundup, riktig Roundup med glyfosat. Anledningen till att du inte ser några blommor beror nog att du bekämpar den, precis som vanligt hallon blommar den på fjolårsskotten.
Hank22
CITAT (Gossen Ruda @ 16-10-2020, 13:30) *
Då får jag föreslå Roundup, riktig Roundup med glyfosat. Anledningen till att du inte ser några blommor beror nog att du bekämpar den, precis som vanligt hallon blommar den på fjolårsskotten.

Ok tack, men var/hur köper man riktig Roundup G nuförtiden? Alltså inte den utspädda varianten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon