JackHalland
Jag har ett gammalt solarium från gissningsvis 70- eller 80-tal. Sex lysrör på vardera 40 W. Jag har inget större intresse av att bli brun från denna. Istället funderar jag på möjligheten att hänga upp armaturen och använda den som växtbelysning. Takhöjden är knappt 2,5 meter.

Skulle detta kunna fungera, eller kommer jag bränna växterna? Kanske det skulle behöva vara större takhöjd i och med styrkan på lysrören.


[attachment=90110:solarium8.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Om du byter ut lysrören kanske du kan använda det. UV ljus är inget växterna vill ha så du kan inte använda såna lysrör man använder för att bli brun, det är annat ljus de vill ha för att må bra.

Om du byter ut lysrören kanske du kan använda det. UV ljus är inget växterna vill ha så du kan inte använda såna lysrör man använder för att bli brun, det är annat ljus de vill ha för att må bra.
johnny_j
Jag skulle försöka sälja solariet på Blocket eller annorstädes. Sedan skulle jag googla på växtbelysning led (länk nedan)
Om du ska belysa dina växter i ett antal vintrar så är det energieffektivt.

https://www.google.com/search?q=v%C3%A4xtbelysning+led
JackHalland
Tack för svaren. Då blir det att sälja solariet och satsa på riktiga grejer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon