Full version: Träd inomhus
JohanEL
Hej!
Jag har en dröm om att ha en uppstammade växt/ litet träd inomhus. 1,5-2m hög. Tänk liten lönn/ek/ barrträd
Inga problem att odla från stickling/ frö är ett långsiktigt projekt.

Problemet är att platsen jag vill ha växten på när den tagit sig inte är vid ett fönster dock har rummet fönster åt 3 håll så kommer få mkt indirekt ljus.
Då målet är att växten ska bli ganska stor kommer jag inte heller kunna ställa ut den/ flytta den särskilt mkt. Försökt läsa på på både svenska och engelska sajter utan större framgång.
Hoppas att någon på detta forum ev hade kunnat hjälpa mig med förslag på något ni tror hade kunnat funka

/Johan
Gunilla T
Träd som växer i naturen har under århundraden anpassats efter de fyra årstider som vi har här i Norden. Det är inte enbart ljuset inomhus under vintern som blir en bristvara utan också temperatur och luftfuktighet. När temperaturen sjunker och ljuset minskar så är det en signal till trädet att gå in i vintervilan som är nödvändig för trädets fortsatta utveckling. Träden lever även i symbios med jordens svampar där det sker ett ömsesidigt samarbete till gagn för båda parter.

Ett träd i torr inomhusluft får inte dessa signaler och försvagas vilket kan innebära t.ex. att det drabbas av ohyra. Dessa samband är komplicerade och vi vet inte allt men jag skulle nog säga att din dröm inte är realistisk. Att flytta ett träd ur det sammanhang som evolutionen skapat till en helt ny tillvaro är nog mer än en utmaning.

Det finns ju krukväxter som klarar vårt inomhusklimat och som kan bli riktigt stora, t.ex. fikusarter. Dock måste du nog lösa detta med ljuset, annars tappar de sina blad eftersom växten inte kan försörja bladen utan ljus.
JohanEL
Tack för svar Gunilla. Det du säger är precis det jag själv lyckats läsa mig till men hoppades jag missat någon art som eventuellt skulle kunna fungera. Ett litet förtydligande, när jag säger träd så är det mest att det ska kunna förvedas o få en lite kraftigare stam.
Gunilla T
Ja, naturlagarna rår vi inte på och bra är väl det i de flesta fall.

Fikus får förvedade stammar och det finns många olika sorter av dem, både storbladiga och småbladiga. Funderar även om någon exotisk palm skulle kunna fungera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon