Davod84
Hej allesammans,

Jag undrar vad följande bilder är för något och hur jag bekämpar det lättast? Upplevelsen är att det sprids väldigt väl. Tack på förhand.


Ogräs1.1.jpg

Mvh
Davod84
Åsa, mälardalen zon 2
tusensköna säger jag. Och jag som gillar blommande gräsmattor hade inte haft nått emot såna. Men annars är det väl till att gräva bort dem
Davod84
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-03-2021, 09:34) *
tusensköna säger jag. Och jag som gillar blommande gräsmattor hade inte haft nått emot såna. Men annars är det väl till att gräva bort dem


Hej och tack för svar!
Problemet är två egentligen. 1: Det ligger fläckvis på gräsmattan överallt. Sprids dem så lätt?
Samt att den delen av gräsmattan kan upplevas ovanligt lerig och mindre roliga för småbarnen att leka runt på.

Är det enda sättet att alltså gräva upp dem?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det är gräva som gäller de sprider sig med jordstammar + frö. Och att inte klippa gräsmattan så kort, en högre gräsmatta skuggar tusenskönan som vill ha sol så då gynnar man gräset och inte tusenskönan. +Du skriver att dina ungar leker där, en hög gräsmatta är mer slittålig än en kortklippt. En gräsmatta som bara är 4-5cm hög ska man inte gå på, ska den tåla spring och liknande försök hålla den som kortast runt 7cm
Davod84
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-03-2021, 13:10) *
Ja det är gräva som gäller de sprider sig med jordstammar + frö. Och att inte klippa gräsmattan så kort, en högre gräsmatta skuggar tusenskönan som vill ha sol så då gynnar man gräset och inte tusenskönan. +Du skriver att dina ungar leker där, en hög gräsmatta är mer slittålig än en kortklippt. En gräsmatta som bara är 4-5cm hög ska man inte gå på, ska den tåla spring och liknande försök hålla den som kortast runt 7cm


Aha, kanske bör öka upp det klipparen gör då. Har haft det runt 4-5.

Rent generellt, då jag har andra växter på gräsmattan, vad är bästa höjden för gräsmattan om man vill att den ska ta över mer och mer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon