Full version: Julrosor
norea
Jag har julrosor på olika platser i trädgården och alla har samma problem. Nu när blommorna kommer fram så växer inte stjälkarna upp. Så de blommar nere på marken där de inte syns. Detta händer även med nya jag köpt förra året. Ska de vara så här? När jag köpte så var blomstänglarna höga. [attachment=90195:5BFC1A50...EE0A5ECA.jpeg]
Gunilla T
Det låter konstigt, det finns namnsorter som inte blir så höga men du kan ju inte ha råkat få alla sådana.

Alla blad skall klippas bort på julrosor för att det skall vara luftigt runt plantorna som lätt drabbas av svartfläckssjuka annars. Även fjolårets löv som ligger och skräpar runt växterna.

Dessvärre vet jag inte vad det beror på om inte stänglarna växer upp så småningom.
August
Jag tycker inte alls det är konstigt. Det har jag varit med om många gånger då det gäller Helleborus niger (vilket det ser ut som). Lite brukar de sträcka ut sig då det blir varmare men ofta blir blommorna kvar liggande på marken. Jag har tyvärr ingen förklaring. Därför föredrar jag orientalis-hybriderna där jag inte upplevt samma problem.
norea
CITAT (August @ 21-03-2021, 16:25) *
Jag tycker inte alls det är konstigt. Det har jag varit med om många gånger då det gäller Helleborus niger (vilket det ser ut som). Lite brukar de sträcka ut sig då det blir varmare men ofta blir blommorna kvar liggande på marken. Jag har tyvärr ingen förklaring. Därför föredrar jag orientalis-hybriderna där jag inte upplevt samma problem.


Ok. Jag vet inte vilken sort det är men när jag köpte dem hade de längre stänglar.
Åsa, mälardalen zon 2
Odlar man Helleborus niger lite varmare typ på inglasad balkong så blir stänglarna längre odlas de i kallt klimat blir stänglarna kortare är min erfarenhet så har man en odlingsklocka som man kan sätta över så kanske man kan få dem att sträcka på sig när solen börjar värma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon