Intermittentpumpen
Hej,

(Denna fråga är för nästa vinter. Jag vet, ute i god tid...)

Jag har "ärvt" några blomlådor av plåt med tillhörande spalje, tror det är förzinkad plåt (har inte rostat på 10 år i alla fall...). Jag skulle vilja plantera klätterhortensia i dessa (Vi har flera nergrävda klätterhortensior i närheten och de växer så de knakar, trivs i området med andra ord), men hur får jag dessa att överleva vintern? Funkar det om jag isolerar hela lådan (inte spaljen) med 100mm frigolit? Lådorna finns i Nynäshamn.

Förra ägarens planteringar har INTE överlevt vintern, men beror det på kyla eller att låda är för liten och rotsystemet inte får plats?!?

Tack på förhand,

[attachment=90205:Bloml_da_s.jpg]
Gunilla T
Om växterna i lådan överlevt vintern är nog för tidigt att säga, perenner vissnar ner men startar om igen när värmen och ljuset triggar igång dem, ännu har det inte börjat växa särskilt mycket. Det ser ut som nägra klättrande växter på spaljen, möjligen Clematis och de har definitivt inte startat ännu så vänta och se vad som händer i lådorna.

Att plantera i så små lådor är naturligtvis mera utsatt än om växterna växer i jord där deras rotsystem kan växa som det vill. Särskilt storvuxna växter med omfattande rotsystem blir begränsade, det är rötterna under jord som skall försörja plantan. Klätterhortensia blir med åren en enormt stor växt, de tre första åren går lite långsamt men sedan sätter den fart och behöver ett motsvarande rotsystem i marken. Att leva i en låda för en klätterhortensia är en begränsning.

Lådor torkar också snabbt ut vid värme och jorden kan även bli för blöt vid nederbörd om det inte finns bra med dräneringshål. Planteringen kräver mer passning än växter på friland.

Beträffande vinterkylan så blir det inte varmare i lådorna även om du isolerar, möjligen går nedfrysning/upptining lite långsammare men jorden hålls inte varmare om du inte har en intern värmekälla. Jämför med våra kläder vintertid, kläderna alstrar ingen värme i sig, vår kroppstemperatur är värmekällan och kläderna gör att värmen inte försvinner på en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon