Nybörjarträdgård
Hej!

Kommer snart att bli med trädgård vilket känns kul och spännande!

Då grannhuset ligger både nära och i blickfång vill vi gärna skapa någon form av insynsskydd med hjälp av buskar och eller träd. En utmaning är dock att det finns en infiltrationsbädd i närheten, vilket gör att varken buskarna eller träden får ha för kraftiga rotsystem...

Är det någon som har tips på buskar/träd att plantera? Jag har spanat in ginnalön på nätet men som nybörjare har jag inte så bra koll på vad som fungerar/inte fungerar. Har även sett bilder på prakthäggmispel.

Tack på förhand för alla tips!
Huggorm
Både Ginnalalönn och häggmispel tappar löven på vinter, så då förlorar du insynsskyddet. Fast man kanske inte är ute i trädgården så mycket under vintern ändå... Men oavsett vad du väljer kommer det ta flera år innan det växt till sig såpass att det börjar skymma sikten. Med det sagt är både Ginnalalönn och prakthäggmispel trevliga buskar, lönnen är sällsyntare och kommer nog bli dyrare om du skall ha många plantor. Men om du har plats till det och inte behöver en "strikt" häck så kanske det är roligare med lite blandade buskar som kan få växa fritt?
Gunilla T
Nyinflyttad och nybörjare med trädgård har ofta det önskemålet om att växter, buskar och träd skall vara snabbväxande och det är förståeligt om man t.ex. vill ha insynsskydd.

Men snabbväxande växter har ofta en annan växtform än de som tar mera tid på sig. Långsamväxande plantor är ofta tätare i växtsättet, det gäller även perenner. Snabbväxande träd blir nästan alltid stora träd 15 -20 m höga vilket kanske inte är önskemålet. Det är också svårt att hålla nere snabbväxande träd med beskärning, det är deras normala sätt att växa och oavsett vad vi gör så strävar de efter sitt naturliga växtsätt.

En trädgård skall man ha i många år, även ett insynsskydd så det finns alla skäl i världen att inte ha för bråttom. Ett av de vanligaste bekymren i trädgårdar är att träden växer sig för stora.
Nybörjarträdgård
CITAT (Huggorm @ 02-05-2021, 13:48) *
Både Ginnalalönn och häggmispel tappar löven på vinter, så då förlorar du insynsskyddet. Fast man kanske inte är ute i trädgården så mycket under vintern ändå... Men oavsett vad du väljer kommer det ta flera år innan det växt till sig såpass att det börjar skymma sikten. Med det sagt är både Ginnalalönn och prakthäggmispel trevliga buskar, lönnen är sällsyntare och kommer nog bli dyrare om du skall ha många plantor. Men om du har plats till det och inte behöver en "strikt" häck så kanske det är roligare med lite blandade buskar som kan få växa fritt?


Hej!

Det är precis det jag vlll, dvs blanda lite buskar och träd som får växa fritt. Naturen är lite vild och jag vill att trädgården ska spegla naturen på ett bra sätt. Tack för bra inspel om löven, jag tror att jag vill blanda lite löv med vintergrönt.

CITAT (Gunilla T @ 02-05-2021, 15:32) *
Nyinflyttad och nybörjare med trädgård har ofta det önskemålet om att växter, buskar och träd skall vara snabbväxande och det är förståeligt om man t.ex. vill ha insynsskydd.

Men snabbväxande växter har ofta en annan växtform än de som tar mera tid på sig. Långsamväxande plantor är ofta tätare i växtsättet, det gäller även perenner. Snabbväxande träd blir nästan alltid stora träd 15 -20 m höga vilket kanske inte är önskemålet. Det är också svårt att hålla nere snabbväxande träd med beskärning, det är deras normala sätt att växa och oavsett vad vi gör så strävar de efter sitt naturliga växtsätt.

En trädgård skall man ha i många år, även ett insynsskydd så det finns alla skäl i världen att inte ha för bråttom. Ett av de vanligaste bekymren i trädgårdar är att träden växer sig för stora.


Det stämmer att jag har det som önskemål, men det är också viktigt att det inte blir för högt, så tack för det inspelet! Grannen har sitt gästhus i princip på tomtgränsen så jag vill gärna ha lite grönt mellan det huset och vår tomt, men det är också viktigt att vi inte skuggar grannens tomt tänker jag. Så jag är ute efter något som blir ca 2-3 m högt och jag är villig att vänta lite, men kanske inte alltför många år smile.gif
EvaKlemming
Hej
Både Ginnalalönn och häggmispel har skirt och glest växtsätt och är i mitt tycke dåliga val för insynsskydd. Menar du allvar med insynsskydd skulle jag välja till exmpel klotlönnar på rad med täta rader av idegran mellan. Men det är ju som sagt jag det. Känner så igen mig i din belägenhet. Stort lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon