Hjoso1
Något djur har varit på fågelmaten som hängde i mitt fina körsbärsplommonträd och har i farten lyckats knäcka en stor gren hela vägen in till stammen 😭
Ser ut som en ganska stor(?) skada på det här lilla trädet som bara är 2 år gammalt.
Kommer den överleva och finns det något jag kan göra för att ”laga” skadan så det inte kommer in fukt?
Tacksam för hjälp!
Huggorm
Bara låt det vara, trädet fixar det bäst själv. Sånt där har hänt av snötyngd, storm och allt möjligt i miljoner av år, och träden har utvecklat de bästa metoderna. Kladdar du på något ympvax eller liknande så skapar du bara en skyddande atmosfär som svampen kan frodas i. Och den där skadan ser inte så illa ut, trädet kommer överleva utan problem. Vill du hjälpa till kan du vattna i sommar när det är varmt och torrt, så har trädet maximal växtkraft att övervalla skadan. Möjligen att du får göra någon beskärning i framtiden för att en bra grenstruktur.
Hjoso1
Tack snälla för svar! Nu känner jag mig lite lugnare 😅 Synd bara att trädet blev så ”platt” på ena sidan bara.. men det kan jag nog rätta till framöver!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon