VictoriaK65
Vi har ett magnoliaträd som är ca. 20 år gammalt. Nu i maj hade vi många blomanlag men tyvärr kom en rejäl frostknäpp så alla blommor frös. Problemet är att bladen slår inte ut. Det finns små knoppar men inget händer...kommer trädet att överleva???
Huggorm
Det kan vara så att även bladknopparna frusit i såna fall. Då tar det lite tid innan trädet hinner ordna löv, då det måste börja utan det försprång som en knopp ger. Om trädet ens orkar, om det varit försvagat av någon anledning kanske det inte har de reserver som krävs nu för att gro löv. Så är det när man odlar exotiska träd i det ogästvänliga svenska klimatet, och det enda man kan göra i det läget är att vänta och se. Midsommar brukar vara en bra tidpunkt, har det inte kommit löv då brukar det vara kört.
Gunilla T
Jag har förlorat två stora magnoliaträd de senaste åren, inte pga frost utan av torka. Sommaren 2019 började an av magnoliorna vissna ned vid midsommartid. Den dog snabbt.

I fjol började bladen vissna ner på Merril i början på juli, nu är den stendöd.

Jag har faktiskt aldrig upplevt något liknande med träd förut.

Min teori är att torkan skadat mycket av rötterna men inte allt. Det fanns så mycket energi kvar i träden så bladen orkade slå ut på våren. Men när värmen kommer var rötterna så svårt skadade att de inte klarade av transporten av vatten och näring till trädet.

Det är vanligt att blommorna fryser på tidigblommande magnolior, det behövs så oerhört lite när de lämnat sitt skyddade skal för att de skall skadas. Däremot brukar bladen och bladknopparna klar sig bra så kanske är det torkan här på ostkusten som är den egentliga orsaken.
Huggorm
Jag förlorade själv min magnolia i torkan 2018, men den har kommit med några skott från basen sedan dess. Men inte nog med att magnolia är torkkänsliga, här i Sverige planteras de ju också oftast "fel". De är anpassade för att växa som undervegetation i halvskuggan under större träd, gärna i sluttning ner mot någon bäck eller flod. Istället får de stå mitt på en öppen gräsmatta, en miljö som snarast är stäpp- eller savannliknande. Det kan hjälpa dom att få den extra värmen som kan saknas i skuggan här i Sverige, men det blir ju torrt istället.
Gunilla T
Ja, du har helt rätt, en magnolia i ensamt majestät på en gräsmatta är ingen bra idé.

Jag har en stor woodland trädgård där de flesta magnoliorna står i fluffig, sur jord tillsammans med Rhododendron och andra surjordsväxter. Två stycken är planterade i vanlig jord i en annan del av trädgården men ff omgiven av andra träd, buskar och perenner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon