Myszon

Hej!

Tidigare husägare planterat spirea i rabatten långs med uppfarten till huset. Då häckarna är gamla och deras rötter omöjliga att ta bort har jag gett upp idéen att föytta på dem. Tänker istället försöka behålla men behöver hjälp på hur jag får dem att likna mer vanliga kantväxter. Tänkte att jag kan klippa dem kortare och mindre och komplettera med andra växter där det finns plats mellan håckarna och lite bakom. Vad föreslår ni? Vad skylle kunna passa här? Eller är det bara att beställa traktor ich dra upp dem?

PS hur vridee jag om bilden??
Gunilla T
Du kan klippa ner dem helt om du vill, spirea är så gott som odödliga men det du inte kan göra är att förändra deras naturliga växtsätt. Att plantera andra växter i spireornas enorma rotsystem är nog ogörligt, spirean konkurrerar ut annan växtlighet både med rötter och skugga.

Vill du inte ha dem så beställ en grävare som kan ta bort det mesta, sedan får du handrensa och hålla efter eventuella kvarvarande rötter som gror. Bra att avvakta med att plantera nytt tills du ser att spirean är helt borta.
Myszon
Tusen tack för ditt svar, Gunilla!
Det känns som att flytta dem är inget alternativ om jag vill behålla grässmattan ich rabatten bredvid.
Jag tänkte klippa dem i mitten uppifrån så att de blir kortare. Men riskerar jag inte få häckar som är fula och glesa i mitten och gröna runt omkring? Eller kommer det mya skott så jela busken blir grön?
De är helt enkelt för stora, skymmer hela huset..:/
Huggorm
Om du klipper bort övre halvan så delar de sig med nya skott ovanför kapstället och blir täta därifrån. Häcken blir "storkbent", gles nere och tät på toppen. Men om du kapar nere vid marken så blir den tät ända därifrån. Den återfår förmodligen samma höjd på en eller två säsonger, men då blir den ganska gles. Vill du ha den tätare måste du släppa upp den bara lite varje år, och kapa en del av årstillväxten. Sedan kan du hålla dom på en viss höjd genom beskärning, men du kommer få göra det ett par gånger per säsong, för alltid. Du kommer förmodligen också att klippa bort blomknopparna hela tiden, så du aldrig får de vita blommorna.

Jag har spirea av en annan sort vid min stuga. Jag har försökt döda den i många år, men det går inte. Den har utvidgat sig och "slukat" stora träd som lönn och ek som har stannat i växten för att de inte klarar konkurrensen. Man kan säga att det är ganska tuffa buskar.
Myszon
Faktum att de är tuffingar är rätt så bra med tanke på att detta är ett sommarhus, denna ”rabatt” kräver då minimalt med skötseln förutom just beskärning.
Jag testar nu att klippa dem ner rejält. Är det efter blomningen eller på vårvinter jag bör göra tycker du?

Sedan en annan fråga som väcktes av ditt inlägg: jag ville plantera en anna häck bredvid, istället för stakett. Nu blir jag fundersam om spirean inte äter upp de unga plantor? Vi har en jättegammal syrén precis bredvid spirean, och den stackarn ser inte bra ut. Syns att den blec kapad ordentligt tidigare förmodligen i en räddningsinsats. Kan spirean vara orsaken??
Huggorm
Vårvintern är bäst för häckar, den årstiden stimulerar skottillväxt. Sommar och tidig höst är bättre om man skall ta bort grenar på ett träd tex.

Kan hända att spirean påverkar syrenen, men det kan också vara andra orsaker. Svårt att säga utan att vara på plats.
Myszon
Tack!
Försöker hitta svar men misslyckas: hur ser dpireans rotsystem? Breder de ut sig så pass mycket som några meter? Vågar jag plantera något i närheten?
Huggorm
Vad du än planterar, så välj något som går att köra gräsklipparen runt så du kan ta alla rotskotten från spirean
Myszon
Uppfattat!
Ska testa att dra upp en av dem, får se om det går. De är 11-12 st i en riktigt tätt häck..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon