Full version: Magnolia inspirerad
Killensomvillhagrönafingrar
Efter att ha varit på Liseberg och sett det fantastiskt vackra magnolia trädet där känner jag att jag ett stort ha begär wub.gif

Efter att ha gått igenom sökfunktionen här på odla har jag mest funnit information om rosa varianter men jag vill ha ett vitt som helst skall bli stort i sinom tid.

Det kommer stå skyddat från de värsta stormarna med en Thuja häck och sol får det troligen så det räcker då jag bor relativt nära havet. (min tanke är att den mörkgröna thujaväggen kommer kontrastera vackert mot de vita blommorna och det grå vita huset)

Jag bor i Kungsbacka (Gbg) och marken är gammalåkers mark. Dock så är den inte använd på många år, men jag har tillgång till gödsel.biggrin.gif

Då detta träd kommer vara en 30 årspresent får det gärna vara en variant som är relativt lätt att finna och den skall vara härdig.
Pillan
Har skrutit om min stjärnmagnolia biggrin.gif och rekommenderar den än en gång.
Dock är det inte ett träd utan en buske. Knopparna är svagt rosa men blomman vit. Såg väldigt effektfull ut nu när grenarna var våta och mörka med alla vita blommor på bar gren!
Den är härdig till zon 3 (4), ska blomma maj-juni men kom igång för ett par dagar sedan. Vi bor halvvägs ut i Stockholms skärgård så vind och annat har den fått tåla. Den ska ha sur jord. Ska se om jag inte kan ta en bild på den i eftermiddag. Vår digital kamera har lagt av sad.gif .

Den blir 2-3 meter hög och ganska bred vad vi har sett nu.
MimE
Även jag rekommenderar Stjärnmagnolian.

/Mimmi
Cilla
I Stockholms stad börjar man att plantera magnolia som parkträd. Jag är lovad att få namnen på dessa.

Magnolian i Lumaparken, troligtvis stadens äldsta


Hammarby sjöstads nyplantering av magnolia
Copycat
--
kerstin z5-6
Ja , om jag kan ha i Skellefteå kan väl du ha i Sundsvall smile.gif laugh.gif laugh.gif
har just kollat mina svällande magnoliaknoppar smile.gif Liet ännu -säkert ingen blom i år heller men det lever o växer
M.accuminata X Norman Gould
Copycat
--
kerstin z5-6
ja det kan ta 20 -men jag hoppas på 5 smile.gif
Copycat
--
Tingstäde


Kunde inte låta bli att visa er dagens kvällsbild. Det har just börjar klarna efter välbehövligt regn.
Några små frostnypsfläckar men inte att så farligt som stellatan fick utstå - den är på retur nu.

smile.gif rolleyes.gif wub.gif
Tingstäde
kerstin z5-6
Den var underbar ! .. men Copycat en trädgård blir aldrig färdig -Guu va du kommer att ångra dej när den blommar -Nån annanstans .. wacko.gif blink.gif wacko.gif blink.gif wacko.gif
Copycat
--
Pillan
CITAT (Copycat @ 04-05-2004, 17:24)
Det tar alltså många år innan dom bjuder på blommning? Fast, dom är säkert värda att vänta på. wub.gif

Vår stellata blommade efter 1 år! Så man behöver inte vänta såååå länge på alla sorter biggrin.gif .
Killensomvillhagrönafingrar
Sådana inspirations bilder mmmm rolleyes.gif rolleyes.gif

Jag satte mig ner igår och pluggade på lite om Magnolia. Dock så blir jag bara mer och mer konfunderad då olika böcker verkar ha olika zonkartor. Jag som bor i Vallda (Gbg) borde ha zon 2, men med tanke på vår närhet till havet så går det nog med zon 1 omjag täcker marken på vintern.

Problemet som jag ser det är att de som blir höga fina träd vill inte blomma förren efter nåt decennie medans de som blommar fint mest blir buskar.

Jag vill ha ett träd som gärna får bli 5-6 meter högt och helst skall ha vita blommor.

Tingstäde: Är det en praktmagnolia? Med tanke på dess omfång antar jag att den är ett antal år.
Som jag förstod tog det många år innan den blommar, verkligen synd med tanke på de otoligt vackra trädet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon