ARM
Vår häggmispel spicata har växt sig hög men ranglig.
Vet ju så väl att den måste klippas ner för att bli tätare - men går det att klippa den NU? När blommorna snart spricker ut?

Vissa plantor har vuxit sig så pass höga att de mäter nästan två meter medans andra är knappt en meter.

HUR ska den klippas? Med sekatör en gren för sig eller med motordriven häcksax?

Hur kort ska "modergrenen" (pinnen i mitten) bli - och VAR klipps den i såfall av? precis över en förgrening?
Och grenarna? var och hur ska de klippas?

Som du märker behöver jag massor av tips och råd - vill ju så gärna att vår häck ska bli så fin som möjligt - men samtidigt känns det såååå sorligt att klippa ner den nu när den äntligen vuxit till sig lite....

Ska man samtidigt passa på att gödsla???? Det är stor skillnad på jorden - eftersom plantorna växer så olika. Vilken slags gödsel?

Tacksam för alla svar!
Kakaduan
Rent generellt skulle jag inte beskära något nu eftersom saven stiger/stigit. En så kraftig beskärning som jag tror mig förstå behövs skulle jag ta i vinter. Ställde liknande fråga till "gröna hjälpen" på SVTs hemsida om min sibiriska ärtväxt-häck och de sade att man inte ska tvinga växten att skjuta skott och blad mer än en gång per år. Eftersom det redan börjat knoppas skulle jag vänta och skära i vinter så att den bara behöver kämpa sig upp en gång nästa säsong - under våren.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon