annelie200
Någon som vet vad detta prydnadsträd heter?
Min yngsta son fick det i doppresent, och jag vet ej vad det heter. Det satt en lapp på som det stod aprikosträd på, men det är ju fel.

Var inte så intresserad eller hade tid för trädgården för ngr år sedan... Nu börjar man undra vad man gjort där ute i trädgården...

Tacksam för hjälp! Inte så bra bild men batteriet i kameran tog slut så det blev ingen närbild...

Powerowic
nån form av körsbär verkar det ju vara iallfall
Cilla
Inte helt osannolikt att det är ett aprikosträd även om många sorter ger aningen ljusare blommor. Kan du se om några frukter eller fruktkärnor ligger på marken under från förra årets eventuella frukt? Ser du några torkade blad som du kan beskriva formen på?

Det finns närapå lika många olika sorters aprikoser som det finns äppelsorter, men de har mycket gemensamt: Blommar tidigt på bar kvist i vitt eller rosa och ger, om de pollineras, aprikosfrukter med kärnor som brukar ligga kvar på marken om fåglarna ätit upp dem eller de blivit fallfrukt.

Här är blommen på en aprikossort.

annelie200
Nu har jag varit ut och tagit en bättre bild där blommorna syns mer!

Tack till er som svarat! Kanske är det lättare att se nu. Så det kanske kan vara ett aprikosträd ändå?!
Någon frukt var det inte förra året, vi fick den för ett par år sedan så det har väl inte hunnit bli ngr. Ska hålla koll på den i år!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon