Full version: Tryproblem
Elihe
Hej alla glada trädgårdsvänner!
Har en rosentry som varje år får "krulliga" skott. Dessa utvecklas inte o busken ser tanig ut. Vad göra?
En anna liten fråga. Rosen Mme Hardy har fått ett skott utan taggar, övriga skott är ju ganska borstiga, kan det bli så eller är det ett vildskott?
Hoppas på goda råd
Elihe

Rätt använt är livet långt nog
Lucius Annaeus Seneca
blink.gif
Fenja
Tryfrågan får någon som kan svara på. När det gäller rosor har vildskotten sju blad istället för fem som det är på äkta vara.
Mvh
Fenja
Ewa L
CITAT (Fenja @ 04-05-2004, 22:00)
När det gäller rosor har vildskotten sju blad istället för fem som det är på äkta vara.

Gäller det alla rosor? Skulle vara jättebra om jag kunde se vilket som är vilket på lite höjd, dvs utan att behöva följa med den ner i underjorden bland alla taggar.
Fenja
Såvitt jag vet, ja!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Alla ädla rosor har inte 5 blad pimpinellrosor exempelvis har ju många fler blad än fem så det finns undantag till denna regel. Men man kan ju studera sina rosor har praktiskt taget alla grenar 5-taliga blad och det helt plötsligt dyker upp skott som har flera blad kan man börja misstänka att detta är ett rotskott från grundstammen.
Elihe
Tack Fenja!
Det var ett vildskott!! Nu är det bortklippt ända från roten. Hoppas jag slipper fler.
Elihe rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon