Full version: Frösådd Paprika
Oxcilla
Vissa av mina paprikaplantor har bruna blad. De ser friska ut, inga kryp. Kan det vara för stark växtbelysning? Eller näringsbrist? Tips?[attachment=91082:IMG_2627.jpeg]
rattugglan
I brist på andra svar så kan jag dra till med näringsbrist, och då gissningsvis magnesium.
Oxcilla
Tusen tack! Testar!
August
Jag tycker mig känna igen detta som en ljusskada. Det är en effekt av att det bildas det kraftiga färgämnet antocyanin i bladen. Antocyaniner anses kunna skydda det känsliga fotosyntessystemet mot överhettning, genom att filtrera bort det röda ljuset. För kraftigt ljus särskilt i den röda delen av spektrumet är i så fall orsaken. Öka avståndet till ljuskällan en aning så behöver du nog inte oroa dig.
Oxcilla
Tack! Misstänkte något sådant! Har köpt ny växtbelysning trolley kit 2 x 50w med dimmer. Då drar jag ner dimmern en bit. Så får vi se om bladen återfår sin gröna färg eller tappas..kul att få lära sig om antocyanider 👍😃
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon