Full version: Mögel i jorden?
Nafreyu
Halloj. Jag har köpt en ny påse jord och när jag öppnade den ser jorden ut att vara täckt med vitt mögel. Googlade att mögel i jord inte är något att oroa sig över, men tycker att i de exempelbilderna ser det ändå annorlunda ut mot min jord. Rotlöss googlade jag också. Kan det vara det, eller angriper de bara rötter som deras namn antyder?

Så är det någon erfaren person som kan säga om jag ska kasta hela säcken med jord eller om jag kan börja plantera?

lenalandegren.b@gmail.com
Hej

Jag skulle absolut åka tillbaka till inköpsstället och lämna tillbaka, och köpa min jord någon annanstans😉
Gunilla T
..och jag skulle börja plantera. Det är inget att bry sig om, mögelsporer finns överallt och när omständigheterna är de rätta, t.ex. lite fukt så gror de. Helt ofarligt för växterna att plantera i.
Nafreyu
CITAT (Gunilla T @ 17-05-2023, 13:47) *
..och jag skulle börja plantera. Det är inget att bry sig om, mögelsporer finns överallt och när omständigheterna är de rätta, t.ex. lite fukt så gror de. Helt ofarligt för växterna att plantera i.


Tack för svar Gunilla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon