Victoria
Hej,

som nybliven husägare bad jag min papa komma och hjälpa oss med beskärning av träd och buskar i våras. Trodde han kunde sin sak då han en gång i tiden ägt ett spireaträd. Det är möjligt att han gjort rätt, men det ser SÅ fult ut sad.gif Förra ägaren sa att spireahäcken borde gallras, men min pappa drog rakt över den och klippte bort det som hängde ner och sa att så har han gjort med sina buskar. Nu ser min spireahäck jätteful ut och jag som set SÅ fram emot at se den blomma. Jag har två fristående buskar i trädgården som pappa inte varit på och de står i full blomm och är gröna och fina. Men min häck är bara lite grön och blommig på toppen. Vid sidorna är den hel kal och ser ut som i vintras sad.gif Kommer den vara så ful hela sommaren? sad.gif Kommer den igen näsa år eller kommer den vara så ful då oxå? Jag som hade set ifrån SÅ att se den blomma sad.gif

// Ledsen
Hannele
CITAT (Victoria @ 07-05-2004, 09:09)
som nybliven husägare bad jag min papa komma och hjälpa oss med beskärning av träd och buskar i våras.

Grattis till huset, Victoria!
Som nybliven husägare ska man inte göra något i sin trädgård första året, utom klippa gräset.
Bara fotografera, titta, lära, läsa böcker, fundera.
Buskar och träd tar inte skada, om man väntar med klippning ett år...
Själv skulle jag aldrig låta en man över 65 röra mina träd... wink.gif

Underhållsbeskärning är bäst; att vart tredje år ta bort några gamla grenar helt.
Spirea är bäst att klippa efter blomningen.
Det blir nog inte så mycket blommor för er i år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon