Full version: Beskärning av pil?
Waldemar
Jag har ett par gamla pilar som jag brukar beskära (hamla) varje år. Nu undrar jag om pil tål denna behandling hur länge som helst eller om man bör göra ett uppehåll då och då. Jag vill inte att dom skall bli större än vad dom växer på en säsong samtidigt som jag är rädd för att jag sakta men säkert tar livet av dom.
Åsa, mälardalen zon 2
Pil är ett växtslag som brukar tåla hamling varje år. Fast det är nog vanligast att man låter det gå 2-3år mellan hamlingarna, så vill man kan man hoppa över hamling några år fast det bör inte gå mer än 3-5år mellan hamlingarna. Väntar man för länge mellan hamlingarna så blir grenarna tjockare. Tjockare grenar innebär större sårytor vilket i sin tur innebär att det tar längre tid att läka så det kan bli risk för att man får angrepp av ex. svampar.
Cilla
P[ den tiden man hamlade f;r att f[ foder till getter och andra djur var det vanligt att man hamlade vartannat [r.

F;r att minska stressen och r;tskadorna i tr'det kan du se till att l'gga skarpa snitt strax intill v'xtst'llet eller utanf;r grenkragen *om det finns en s[dan(. Du kan ocks[ hamla h'lften varje [r s[ att snittytorna inte blir s[ m[nga.
Berith
CITAT (Cilla @ 19-01-2003, 17:14)
P[ den tiden man hamlade f;r att f[ foder till getter och andra djur var det vanligt att man hamlade vartannat [r.

F;r att minska stressen och r;tskadorna i tr'det kan du se till att l'gga skarpa snitt strax intill v'xtst'llet eller utanf;r grenkragen *om det finns en s[dan(. Du kan ocks[ hamla h'lften varje [r s[ att snittytorna inte blir s[ m[nga.

Kan inte Cilla prata rent idag? blink.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Fialotta

Nu kunde jag inte låta bli att skratta åt dig Berith laugh.gif
Du är snabb i tanken du rolleyes.gif laugh.gif
Cilla
Hoppsan! jag satt utanför hemmet på en annan dator, såg själv inte teckenfelen.

Nå, för er som inte begrep var det detta jag försökte säga:

På den tiden man hamlade för att få foder till getter och andra djur var det vanligt att man hamlade vartannat år.

För att minska stressen och rötskadorna i trädet kan du se till att lägga skarpa snitt strax intill växtstället eller utanför grenkragen - om det finns sådana. Du kan också hamla hälften varje år så att snittytorna inte blir så många.
Berith
CITAT (Cilla @ 19-01-2003, 22:27)
Hoppsan! jag satt utanför hemmet på en annan dator...

När jag blir gammal ska jag också bo på hemmet och ha egen dator.
Men jag vill ha den inomhus. blink.gif
Virgo
O jag skulle inte sitta på datorn. tongue.gif
Gunvor Nilsson
nej för då kan man få Alt i ändan! laugh.gif
Betty
Berith, Virgo och Gunvor... ni är då bara för tokiga!!!
Här kommer man hem från en trist förmiddag på jobbet
och får syn på era inlägg.
Skrattar mej halvt fördärvad!!! biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Cilla
Påminner mig om den där Hassan-serien där han ringde till en kille i en korvkiosk som sålde hemlagat mos:

- Säljer ni hemlagat mos?
- Javisst, äkta vara.
- Bor ni hemma i kiosken?
- Nej
- Men då är det ju kiosklagat, inte hemlagat!
- OK, vi säljer kiosklagat mos...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon