Full version: Liljekonvaller
AnneG
Flyttet inn i nytt hus for 1 1/2 år siden. På tomten er det mye liljekonvall. I fjor sommer tror jeg at jeg fant bare 4 blomsterstilker til sammen, men bladene vokser og er mange. Jeg har flyttet noen røtter til 2 andre steder i hagen, så nå vokser det liljekonvall 3 forskjellige steder. I år ser jeg bare 1 blomsterstilk. Hvorfor blomstrer ikke mine liljekonvaller? De står i halvskygge/sol og sprer seg godt. Er den tvekjønnet eller noe??? sad.gif Kan noen hjelpe meg?
Copycat
--
AnneG
De liljekonvallene som var på tomta da jeg flyttet inn har stått på samme sted i mange år, og har spredt seg veldig. Det er enorme mengder her. I fjor hadde jeg ikke rørt bestanden, men det kom kun 4 blomsterstengler i blomstringstiden. Jeg grov opp noen røtter og flyttet like etterpå, og de har etablert seg godt på sine nye vokseplasser. Jeg hadde ikke blitt forundret om de nyplantede ikke hadde kommet med blomster, men hvorfor kommer det ingen i det hele tatt på noen planter, verken gamle eller "unge"???
MimE
Jag har inget svar på din fråga, tyvärr, men själv så blev jag så ledsen i förra veckan.
Mina liljekonvaljer växer längs med vårt staket bredvid en gångväg och en dag hade någon STULIT alla blommorna som knappt börjat slå ut. mad.gif
Så i år får inte jag heller njuta av några blommor.

/Mimmi
AnneG
Stakkars deg, Mimmi. sad.gif Føler med deg. Men du kan vel regne med å få blomster til neste år håper jeg. Selv må jeg vel bare spørre og spørre for å se om jeg finner noen gode råd. Så hvis det er noen flere som har kunnskap om liljekonvall, så skriv inn, please!
Christer i Falköping
Ofta är det ju så att växter som har det för bra, inte blommar. Har du möjligen gödslat omkring dem?
Christer.
Mia, zon 3
CITAT (Copycat @ 14-05-2004, 22:22)
Liljekonvaljerna blir inte så glada när man flyttar runt dom. Man måste också vara mycket försiktig med rötterna. Bästa tiden att flytta dom är efter blommning eller under själva blommningen. Jag får hoppas att dom kommer till nästa år. wub.gif

Oj, jag har aldrig varit försiktig med mina liljekonvaljer! Jag sliter upp dem när de blir för invasiva, och så slänger jag dem i en hög med lite jord ovanpå - och så har jag ett nytt bestånd!
Mina blommar nog bra, tror jag... de står under en tuja, så det är nog ganska magert där.
vickeva
Jag upptäckte att jag råkat gräva bort ett helt gäng konvaljer när jag grävt ur en rabatt, nu står de och blommar så fint på garageuppfarten i en jordhög, så mina var inte särskilt känsliga de heller...
AnneG
Har ikke gjødslet mine liljekonvaller. Da jeg flyttet hit var ikke hagen vedlikeholdt på mange år, heller ikke gjødslet. De blomstret ikke da heller. unsure.gif
Emser
Kan det möjligtvis vara så att det är för torrt i marken där de står? Köper man rihzomer(?) till inomhusbruk så kan de trillskas om de har blivit/står torra... Kan det möjligen vara så?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon