Full version: Vilken sippa?
lena:-)
Jag fixar inte att lägga in bilden direkt så jag måste be er om att titta i albumet.
Fråga nr 1
Vad är det för blomma ?
Fråga nr 2
Hur får jag in bilden direkt i inlägget ?
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...=1453&uuid=3110
Unn
På fråga 1 svarar jag: -Ser ut som mina tovsippor (så kallar jag dem men vet inte om de är det) Sprider sig med utlöpare och har blommat ett tag här hos mig i zon 1.
Hakar på frågan om jag får! smile.gif

Unn
vickeva
På A svarar jag Tovsippa, på B svarar jag: Leta upp en bild som du vill ha med, högerklicka och välj egenskaper, kopiera sedan http adressen som står där. Gå sedan till Odla och när du skriver ditt inlägg klickar du på knappen som det står bild på, och då kommer det upp en ruta som frågar efter adressen till bilden, där klistrar du in den adress du just kopierat.
lena:-)
Oj, har varit ute i trädgården och tittat på den nyinköpta TOVSIPPAN, jo de är lika......Alltså går jag och köper en planta som jag har i " utrensningsrabatten" för dyra pengar. biggrin.gif Så kan det bli. Lite typiskt mig är det. Jag får väl ta det som en kvinna antar jag.
Att jag inte fixar att få in bilden direkt i inlägget har jag svårt att ta däremot! sad.gif
vickeva
lena:-)




Nu gick det.men inte förut........ wacko.gif

Full poäng åt Viveca, hedersomnämnande Unn...jag får stå med dumstruten
lena:-)

wub.gif
kerstin z5-6
fast jag är tveksam, Tovsippan är väl luden ?? har päls liksom ``
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2004, 19:31)
fast jag är tveksam, Tovsippan är väl luden ?? har päls liksom ``

huh.gif Ingen aning! jag kallar min ludna pälsiga för backsippa....lat. Tom.....någonting..(????) .blommar blått och har bolliga , duniga fröställningar ...den vita här på bild kallar jag tovsippa, lat..."Anemone"...nånting....
Hoppas på kunnig utredning... smile.gif
tackar Unn
kerstin z5-6
Beskrivning. Tovsippa är en flerårig ört som kan bli upp till fyra decimeter hög. Hela plantan är tätt hårig och stjälken har tre skaftade handflikiga stjälkblad och en ensam toppställd blomma. Vid basen av stjälken sitter tre till sex övervintrande rosettblad som också de är handflikiga med tre till fem flikar. Tovsippa blommar i maj-juni med stora blommor som är fyra till fem centimeter breda och har fem vita hylleblad. Blomfästet är elliptiskt och brukar bli helt inklätt i vit ull när frukterna (nötterna) mognar. Varje nöt är ullhårig, vilket gör att de lätt kan spridas med vinden.Anemone sylvestris


Pulsatilla vulgaris är backsippa -så du hade rätt UNN smile.gif
lena:-)
Anemone Sylvestris.............
Så heter den Tovsippa som jag köpt, bara för att den va så vackert vit.
Att jag inte koppla ihop den med den på bilden fattar jag inte.
Jag har en "undantagsrabatt" med överblivet, längst ner i trädgården, där hamnar allt som inte passar, fungerar, blivit förmycket och som jag inte kan slänga. När jag rensade där hittade jag denna som jag inte vet hur den hamnat där, kanske en rest från den tiden rabatten var i ordnad ägo. Tovsippan (den köpta) står i söderläge har blommat länge och är lite ljusare i färgen och är inte luden eller hårig.
Denna arma sippa som hamnat på "undantaget" får jag nog flytta fram i ljuset.
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-05-2004, 20:45)
Pulsatilla vulgaris är backsippa -så du hade rätt UNN smile.gif

Njae....
ska ta reda på vad min "backsippa" heter, egentligen....
Va bra det är med de kunskaper som du Kerstin och flera andra här, besitter i dessa sammanhang, kring det där latinska smile.gif
Man lär sig som vanligt mycket på detta forum!

/
Unn
vickeva
Jag läser också i den virtuella floran att Anemone Sylvestris ska vara luden, men när jag går ut och tittar på min är den inte det... skumt... Kan någon reda ut detta? I plantskolan kallar de blomman för tovsippa, men luden är den ej.
Ewa L
Jag har i år också hittat Tovsippa som inte har funnits tidigare i min trädgård —mitt i min stentrappa!
De har frösått sig från grannen. tongue.gif Många meter har den "vandrat".
Samtidigt har jag beställt den eftersom jag tycker den är så söt, men tack och lov den dubbla "Anemone sylvestris 'Flore Pieno'", så det känns inte lika snöpligt.
Undrar om det är lika mycket ogräsvarning på den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon