Full version: daglilja - lök
nattis
Hejsan! Lyckligt hemkommen med en dagliljelök - Ed murray - planterade jag den i en kruka och ställde i garagefönstret. Detta var för drygt en månad sedan, och löken hade börjat gro i sin påse, några gulbleka blad som snabbt föll av. That´s it! Inget mer händer! Jag har den numera i köket och pysslar med den dagligen, men inget händer... Är den död nu? Någon som vet? Jag är helt novis i min nyanlagda trädgård, men föll handlöst för liljan på bilden... man lär av sina misstag sägs det... Alla tips mottags ytterst tacksamt!
Cilla
Antingen så gjorde den slut på årets energi genom de första bladen, och då hämtar den sig för nästa år. Eller så orkar den komma med blad ytterligare en gång i sommar, och det kan ta en stund. Kanske orkar den inte blomma förrän nästa år.

Du kan säkert, om du har trädgård, plantera ut den nu. Jorddjup på 20 cm brukar vara bra för dagliljelökar.

Risken när man pysslar med lökväxter mer än att man ger dem näring i form av t ex en giva benmöl eller näve kogödsel per år eller vartannat år, är att man övervattnar dem i kruka. Får lökar för mycket vatten ruttnar de.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon