MaryLou
I april planterade jag två klematis i en jättelåda på balkongen. Den ena, en sidenklematis, tog sig direkt och frodas fint. Men den andra, en italiensk klematis ("Södertälje"), såg snart ganska lessen ut, och nu har de små skotten vissnat helt. Kan den ha drabbats av vissnesjuka? Jag trodde det drabbade lite större plantor? Jag är helt novis på klematis, men tycker att jag planterat efter konstens alla regler, med sand runt rothalsen. Ska jag gräva upp plantan o slänga den, eller kan den komma igen?
Christer i Falköping
Kan inte hjälpa dig med probleme. Men Clematisar kan vara "borta" i ett par år, för att sedan dyka upp igen. Har en Mme Plantier som gjort så. Så gräv inte upp den.
Christer.
Fenja
Har du lagt sand högst upp runt klematisplantornas "halsar"? De kan vara känsliga för fukt och ruttna om de står för blött? Om du inte gjort det så gräv upp den som inte kommit, kolla att rötterna lever och gräv ner igen och ge den ett 15 cm sandlager högst upp så kanske den kommer igen.
Lycka till!
Fenja

PS. Suck... jag fattade visst inte vad du skrivit om sanden, sorry!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon