mammamonstret
Hej!
jag har övervintrat ett olivträd och det mådde inte så bra. Nu har det skjutit lite men kronan verkar i det närmaste död och där skjöt det bara en gång och vi råkade bryta av det skottet.
Det har skjutit lite från stammen.
vad tror ni man kan göra? kan man på något sätt kapa bort kronan, sätta på platspåse och börja om? Eller är det en alltför råbarkad behandling och det enda man kan göra är att besköra det redan hårt beshurna trädet ytterligare?
undrar
jag som vill rädda min oliv från Portugal
wub.gif
kristerh
Har du någon möjlighet att ställa det utomhus så gör det,
tror att den kommer att ta sig bara den får komma ut,
min erfarenhet säger att de skoten som torkat in är det bara att klippa bort och hoppas att de bryter på nytt.

jag brukar ta ut mina olivplantor så tidigt som möjligt och ta in dem innan frosten, vinterförvaras helst under en blomlampa, mina verkar inte bry sig om att stå svalt under vintern, men däremot vill de ha tillskottsbelysning.
Inte för mycket vatten heller.
sleep.gif

krister
mammamonstret
Hej!
Tack! Då står det alldeles rätt för jag har det ute nu. Det står lite under tak och på en plats där det inte brukar bli så mycket frostpåverkan. Då väntar jag och hoppas...
Det var så fint när jag tog hit det och hela tiden utomhus tills jag tog in det efter första frostnatten. När mörkret kom började blad och oliver rasa och jag hade inget tillväxtljus utan bara en liten ekonomilampa som jag blev sagd skulle ge bra ljus för växter inne.
Nu hoppas jag på at solens varma strålar ska sköta uppvaknandet.
När vi fått lite varmare väder så ska jag nog försöka beskära lite igen.
Om det inte verkar att overdo.
Tack igen!
/Eva rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon