Full version: Kirskål
Rosie F.
Förlåt. Min rubrik är bara på skoj, men min undran är mera seriös och jag tänkte att jag skulle testa min tanke på kunniga människor innan jag gör något överilat.

Jag har ett mosshörn där gräset inte riktigt vill växa. Det är mörk och lite...(hur ska jag säga..?) tillslutet, trångt, inte så luftigt. Ja, ni förstår kanske? Jag funderar på att plantera azalea i det hörnet, den ska ju klara skugga. Nu till kirskålen. I anslutning till vår trädgård har vi den växande i rika mått och detta innebär att jag inte anlägger någon odling vid trädgårdsgränsen. Det här planerade buskage skulle dock gränska till kirsodlingen så självklart kommer den inpromenerande under azaleorna som en självbjuden gäst.

Min tanke är då att varför ge sej in i ett krig man ej kan vinna? Hur skulle det se ut med ett azaleabuskage med kirskålen som marktäckare? Och framför allt: Skulle azaleorna orka med konkurransen?

Nån som har någon tanke?
MRLINDELL
Börja med att inhandla en liter roundup, det går fortfarande. Häll upp lite i en glasburk och använd pensel för att stryka på kirskålbladen, det räcker med att pensla lite på varje blad. Det drar ändå in i växten och verkan är permanent, den försvinner av sig själv efter någon vecka.
Bättre kirskålsanering än så går inte att få. Spayar du roundup kommer en större yta att drabbas, det flyger iväg en dimma som tar kål på allt i sin väg.
Penslar man på kirskålen kan man plantera dit andra växter efter någon vecka då kirskålen har vissnat bort (dött) och tagits bort eller grävts ner.
Hannele
CITAT (Rosie F. @ 21-05-2004, 22:47)
Skulle azaleorna orka med konkurransen?

Ja, väletablerade större azaleor är det inget problem med.



Piroger med kirskål o ost

1 literpåse späda blad från kirskål som du plockat samma dag
3 plattor smördeg
200 gr ost som du river grovt

Tina smördegsplattorna och kavla ut dom något - dela plattorna mitt itu så du får två fyrkanter av varje platta. Förväll kirskålsbladen i kokande vatten någon minut, krama ur vätskan och hacka bladen fint - blanda kirskålen med den rivna osten. Fördela blandningen på smördegsplattorna, blöt kanterna på plattorna och vik ihop till en triangel. Tryck till kanterna med en gaffel så pirogerna håller ihop under gräddning. Pensla med mjölk eller uppvispat ägg. Grädda i 225 graders ugn 10-15 minuter.
Cilla
Min erfarenhet är att azaleor behöver mer ljus och sol än sina vintergröna släktingar i rhododendronsläktet. Frågan är om platsen ljusmässigt är bra för just azalea?

Näringsmässigt brukar vedartade växter inte ha problem med marktäckning av kirskål. Till och med frösådder av träd och buskar tränger sig upp genom kirskålssamlingar.

Ett som är bra med kirskål är att man har ständig tillgång till gröngödsling, dvs när man har tid att rycka av bladen och lägga dem på eller strax under markytan tillförs näring och aktiveras mikrolivet och maskarna.

Marktäckning brukar vara en bra metod om man har ambitionen att utrota kirskål. I samband med att man täcker marken aktiveras den också som en kompost, och blir lätt att gräva i när man tar av den. Ett snabbare alternativ är att marktäcka och göra hål i duken där man planterar.
Rosie F.
Nja, MRLINDELL, round-up är visserligen nog så effektivt, men jag pratar om kirs, kirs och åter kirs! Nog skulle jag kunna utrota det som kommer in, men jag skulle få fortsätta att pensla round-up till döddagar. Min lilla rest av miljötänkande som finns kvar sedan den tiden då sådant var viktigt (observera ett stänk ironi) skulle må ganska risigt.

Och Cilla, jag har funderat över detta med ljuset. Om det skulle räcka. Vad kan jag annars välja? Jag gillar inte rododendron.

Kirskålspirog? Nej, snälla! Ge mej round-up istället! Nej, jag bara skojar. Jag är inte så där över mej förtjust i piroger men jag har faktiskt provat att äta kirsen men jag hittade inte något passande vin till. (Nej, förlåt! Nu tramsar jag igen!!) Jag har aldrig provat med något riktigt recept. Då jag testade var det bara lite lätt fräst i smör och det var väl inte direkt någon kulinarisk upplevelse. Jag såg som hastigast att det fanns en hel tråd med kirsrecept. Jag ska kolla där.
Susanne i Linköping
Kirskål tror jag kan kräva viss tillvänjning för att äta. I år testar jag att blanda spenaträtter med kirskål, hittills har jag varit så feg att jag inte ens känt smaken av kirskålen men jag ska försöka öka på lite.

Cillas påpekande om gröngödslingen ska jag tipsa min granne om, hon stönar över kirskålen i hallonlandet. Det är där jag brukar skörda den jag äter, hoppas hon låter mig fortsätta med det när hon hört om gröngödslingen bara. smile.gif
Cilla
CITAT (Rosie F. @ 22-05-2004, 23:18)
Och Cilla, jag har funderat över detta med ljuset. Om det skulle räcka. Vad kan jag annars välja? Jag gillar inte rododendron.

Jag har själv satt azaleor för mörkt och det är inte kul när de inte blommar. Du vill ha en färgklickande buske som tål eller vill ha skugga, att trängas och lite småsur jord som du kan tänka dig att göra lite mullrik som en azalea vill ha det? Kommer inte på någon som uppfyller alla kriterierna.

En rosling, Andromeda kanske klarar det? Eller en häxal, Fothergilla. Eldtorn, Pyrachanta (zon 2, ev 3). Hortensia klarar halvskugga, klätterhortensian, Hydrangean, blir fin som solitär buske tycker jag. Koreneller, benved och i viss mån kerria klarar halvskuggiga lägen.

Hittade en bra lista för buskar i skuggiga och torra lägen:
Buxus sempervirens 'Atrorubens' Buxbom III
Cornus Kornell III-VII art o sortber.
Euonymus fortunei Klätterbenved II-IV art o sortber.
Euonymus planipes Körsbärsbenved V
Hydrangea arborescens Vidjehortensia IV
Hydrangea sargentiana Sammetshortensia II
Ilex x meserveae Blå järnek IV
Kerria japonica Kerria III
Leucothoe fontanesiana Vinterrosling II
Ligustrum vulgare Liguster II-IV art o sortber.
Lonicera caerulea Blåtry VIII
Lonicera Try II-VI art o sortber.
Physocarpus oppulifolius Smällspirea VI
Prunus laurocerasus 'Otto Luyken' mfl Lagerhägg III
Ribes alpinum 'schmidt' Måbär VIII
Symphoricarpos albus mfl Snöbär V-VI
Perenner
Alchemilla mollis Daggkåpa
Epimedium x versicolor Blekgul sockblomma
Bergenia cordifolia Hjärtbergenia
Barrväxter
Abies lasiocarpa Berggran VII
Taxus baccata 'Repandens' Mattidegran IV

Här är några andra som kan klara det. Bör kollas för surhet mm någon gång till om du fastnar för några av dem.

Japanskt älggräs, Filipendula purpurea
Knippgentiana, Gentiana asclepiadea
krollilja
rosenplister
bergklint
julrosor
daggfunkia
sockblomma
jätterams
lungört
Rodgersia, Rodgersia pinnata
Nysrot, Veratrum nigrum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon