Full version: Reser bort!
echo
sad.gif Reser bort i en vecka nu! Hur ska de stackars nyutflyttade gröna vännerna bäst klara sig? Jag har en hel del småttingar, kanske jag ska plantera de i större krukor som håller fukten längre? JA, jag ska fixa nån som kan komma och se till dem, men vill gärna underlätta så mycket som möjligt. Tips och råd!
Hannele
Mamma har såna där bevattningstrådar, som man stoppar i en vattenbehållare i ena änden. Sedan finns det kristaller som drar in sej vatten och behåller fukten i jorden flera dagar.
echo
det vore lite enklare om man visste hur vädret skulle bli, om det blir soligt så borde de nog stå i skuggan, om det blir en regnig vecka så kanske de skulle stå så de fick del av regnvatten. *suckar* snacka om att man är överbeskyddande mot sina små gröna bäbisar... var det så illa med ens egna "människo"-barn när de var små? blink.gif hehe... antagligen... man tycker ju så mycket om dem. wub.gif
wolkenkrabber
vi brukar låta grannarna ta hand om dom, flocar do på några bord, och vtannar rejält innan vi åker bort, (dom står inte soligt men ljust)
grodchen
Ja det där med att resa från sina växter är ett bestyr! Jag har testat lite olika varianter:


Bevattningstrådar:
Funkar bra för det mesta. Ibland så rinner inte vattnet fr bevattningskärlet till växten som det ska. Förmodligen beror det på att jag slarvat med att lägga trådarna i blöt ( det är plastinklädda bommullstrådar köpta i blomsteraffär)

Ta bort från solen:
Låt hellre plantorna stå långt in i rummet än att de står och torkar i solen.

Sätta i vatten:
Man placerar blommorna i stora kärl med vatten. Se bara till att höja upp krukan från underlaget! Annars blir det för mycket och rötterna ruttnar. F.ö mår växterna bra av att stå så jämt. Vår inomhusluft är för torr för både oss och växterna egentligen. Som kärl kan man ta stora plastbyttor, hinkar, vasken, ... För att få upp växterna kan man använda uppochnervända tallrikar, stenar, ....
Leca-kulor i botten är också bra. De ger en bättre yta för vattnet att avdunsta från desutom!

Vattna igenom
Naturligtvis ser man till att sista vattningen är rejäl!

Med en kombination av ovanstående har jag lämnat mina bäbisar i två veckor och såvitt jag minns så klarade sig samtliga!
MaryLou
Jag brukar sticka ned vattenfyllda PET-flaskor uppochner i jorden, brukar funka bra. Nyligen läste jag om ett munstycke man kan köpa o sätta på PET-flaskorna för att förbättra den här metoden ytterligare. Jag var säker på att det var på Plantagen man kunde köpa dem, men när jag var där i söndags kände de inte till dom....Någon här som vet var man kan köpa dem?
uno
Om det är så att Du "reser bort" då och då, kan en automatisk droppbevattning vara en bra lösning. ca 400:-
Näcken
Om du har ett badkar, med ljusinsläpp alt. växtbelysning så:

Lägg en växtmatta, tex gammalt badlakan på botten på karet,
Sätt ner växterna på växtduken, med öppet hål i botten gärna lerkruka!
Sätt kranen på dropp och proppen öppen
Prova så det är lagom dropp, dvs växtmattan är fuktig hela tiden men inte överskottsvatten.


Detta rpovade vi när vi var borta i 10 veckor alla växter överlevde, men inte handduken.
kristerh
en fibermatta på t ex en bakplåt håller sig fuktig ett bra tag. rolleyes.gif
krister
lolo
Här ett tips från min svärmor som jag tycker fungerar väldigt bra, även när man är bortrest i upp till två veckor:
Fyll diskhon med vatten, så mycket att vattnet räcker mer än väl i två veckor. Lägg i ett helt genomblött, gammalt badlakan i vattnet med ena änden och lägg ut den andra änden på sidan av diskhon. Där lägger du väl vattnade krukväxter. Klart! /Ann-Louise
*Molly*
Marylou, munstycket som man kan sätta på pet flaskor vid bevattning finns att beställa i en liten postorderkatalog som dimper ner i brevlådan med jämna mellanrum. Har tyvärr glömt namnet på katalogen.

Molly
MaryLou
Tack Molly! smile.gif
bell
GARDENA HAR ETT BRA BEVATTNINGS SYSTEM KOLLA OM DET ÄR NÅGOT?
DET ÄR EN SLANG SOM DET DROPPAR AV KAN STÄLLA OLIKA FORT.
huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon