Cilla
Många gånger per år får jag i uppdrag att komma och kolla varför älskade frukt- och prydnadsträd plötsligt dött. Närapå alltid är låga stamskador av gräsklippare eller grästrimmers orsaken.

Träd klarar en och annan stamskada, men just de låga är svåra för trädet och dessutom klipper man runt trädet, vilket gör att man ett år skapar en skada på ena sidan stammen och nästa gång eller nästa år på andra sidan. Snabbt kan ett träd med ovarsam klippning runt stammen få skador runt om.

Detta är som en ringbarkning, och trädet dör.

Lägg natursten eller odla något som inte klipps invid stammarna på träd ni bryr er om, eller låt gräset blomma några decimeter runt stammarna!
Rosalill
Bra skrivet !

Måste dock påpeka att även våra kära husdjur, katterna,
kan göra lika stor skada
Genom att vässa sina klor, inte en katt, inte en gång utan
många katter, många gånger, runt om :0(

Sitter just nu med ett dött plommonträd, tre år gammalt
och ett halvdött familjeträd, äpple, ca fem år
Har plockat bort alla blomknoppar, skurit rent, lackat
och hoppas på att jag har lite "tur"

Ändå, är med hund också men kan inte leva utan mina katter
wub.gif

Rosalill
Cilla
Ja... även om husdjur inte dödar tillnärmelsevis lika många träd som gräsklippningsmaskiner så orsakar de ändå en del problem.

Jag har katter och de älskar liksom jag träden i trädgården. Har fått stamskydda de yngre fruktträden (de som inte utvecklat rejält skrovlig bark) med bastjalusier och kommer att få skydda dem lite längre upp på stammarna också, där katterna gillar att rusa upp och ned.

När jag hade två katter blev skadorna i träden ringa. Nu när katterna är fler ser man var de gillar att klättra och sätta klorna. Bast är det bästa materialet jag funnit hittills - det går att bastklä ett träd med de gamla IKEA-jalusierna som man kan klippa i bredder som behövs. Inte är det så fult som andra varianter heller.
Rosalill
Tjoho,
tack för ett kanonbra tips !
Har med säkerhet några gamla bastjalusier uppe på skullen smile.gif

Annars har råbockarnas framfart på senvintern varit mitt största problem,
jätteskönt att skrubba de utväxande hornen mot ett "vekt" tämligen
ungt träd mad.gif

Gäller att fästa dom väl då
ojojoj rolleyes.gif fniss, biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
sorry, kan bara inte sluta skratta
annars kan det ju bli en roliger "dans" i ny "hatt"

Mvh Rosalill
Cilla
Ja, och ungbockarna här brukar stångträna på de yngre träden, kanske för att se om de kan fälla dem. Jag har satt pålar brevid de träd som jag tror de kan gilla att stångas med. Det verkar som de ogillar att stångas med träd + påle samtidigt, och dessutom brukar katterna föredra att vässa klorna på pålen än på den jalusiklädda stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon