Full version: Okulera!
bdp003
Hej.

Eftersom jag inte tog ympkvistar i slutet av vintern...så måste jag satsa på att okulera i år.

Någon med erfarenheter?

Här är en sida jag hittade på engelska:

http://www.extension.umn.edu/distribution/...ts/DG0532c.html

titta under Budding.

Vilken tid är lämpligast i Sverige/Finland
Någon med egna erfarenheter?

Mvh /Bengt
Cilla
Jag har bara okulerat vid enstaka tillfällen. Rätt tidpunkt är när barken släpper lätt från veden. Här i zon 3 brukar det vara från mitten av juni och framåt.
magiana
Okulera - ympa, vad är skillnaden? Jag trodde att man bara ympade på frukträd och att okulering bara gällde rosor. unsure.gif Hur är det egentligen?
Cilla
Man okulerar många fruktträd också, dvs tar ett knoppöga och sätter i ett T-snitt i moderplantan. Detta görs när barken släpper lätt, oftast i juli. Ympning är när två grenar läggs samman på ett eller annat sätt. Detta görs från mars-april till blomning.

Att både ympa och okulera ger odlarna två peroider på året att skapa fruktträd. Okulering är effektivt eftersom man kan ta många knoppar från ett ris medan man på en ympning tar minst en, ofta två eller tre. Sammanläkningen på en okulering går snabbare.
magiana
Tack för svaret! Nu klarnade det. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon