Full version: ligusterhäck
ylet
Skulle vilja ersätta ett fult plank (ca 1,40 högt) med en vintergrön ligusterhäck. Jag bor i zon 1. Funkar det om man planterar häcken parallellt med planket och sedan tar bort planket när häcken vuxit till sig? Häcken kommer hamna väster om planket, så det blir ju tillräckligt med ljus i alla fall. Men hur kommer häckens "planksidan" se ut när den vuxit upp och planket tas bort? Grön eller brun och spretig? Någon som vet eller har liknande erfarenheter? Kanske någon annan häcktyp (vintergrön) skulle passa bättre? Tacksam för alla tips.
/Ylet
Rossi
Men kan du inte ta bort planket först och sedan plantera din ligusterhäck? Eller du kanske inte vill förlora insynsskyddet under tiden häcken växer?

När du skriver plank så utgår jag ifrån att det finns mellanrum mellan plankorna så att det inte är ett staket och då tror jag inte att häcken blir ful på den sidan när planket tas bort eftersom ljuset strilar igenom.

Fast det tar ju några år innan du får någon höjd på häcken. Visserligen växer liguster relativt snabbt men du måste klippa ner den varje år så att den förgrenar sig. Om man inte gör det utan låter den växa hela tiden för att man snabbt vill ha höjd på den så blir det ihåliga trekanter längst ner i häckraden och häcken blir väldigt gles. Tror att det sägs att man ska släppa upp den ca. 25 centimeter per år.
MariaS
.
ylet
Tack för svaren!
Jag vill ha kvar planket för insynsskydd...så det gör inget om det tar lite tid för den att växa upp. Och det verkar ju förtroendeingivande att Marias liguster blev så frodig bredvid ett plank. Jag försöker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon