Full version: Mygglarver i dammen
jazzvän
Hej.
Sedan jag anlade en liten damm i trädgården så har jag haft mera besvär med myggor på sommaren. Kan det vara så att mygglarver trivs i en damm i trädgården? Och om det är så, hur kan man undvika att få mygglarver?
Måste man ha rörligt vatten i dammen? sad.gif
kerstin z5-6
ja och gärna ett par guldfiskar , sen slipper du det problemet smile.gif
MariaS
Allt stillastående vatten låter mygglarverna att kläckas. Har du ingen cirkulation bör du åtminstone skaffa några fiskar som äter upp larverna innan de kläcks. Det räcker inte med grodor och salamandrar som kommer naturligt. De är inte tillräckligt glupska sad.gif

MariaS
terraformer
Annars kan du prova att droppa i en eller ett par droppar vanlig gul såpa i dammen. Den lilla mängden är ofarlig för växter och djur (dessutom är gulsåpa en biologisk produkt) men det räcker för att bryta ytspänningen.

Mygglarver "hakar fast" i ytspänningen för att kunna andas, och bryts den drunknar de.

För att "kolla" hur det fungerar kan du göra så här:

* Ta en stor skål och fyll den med vatten
* Strö över ett lager med grovmalen svarpeppar. De små pepparflagorna flyter på vattnet, e.g. ytspänningen.
* Ta en droppe såpa (eller diskmedel) och släpp ned den i mitten av hinnan med peppar. Resultatet är en klar ring av vatten som snabbt drar sig mot kanten. Ganska fränt att se! biggrin.gif biggrin.gif
MRLINDELL
Han man sen fontän i dammen så blir det ett lagom skummbad tongue.gif
Hade nog avstått såpan i det här fallet. Är dammen liten fungerar inte guldfiskar heller.
Virgo
Har man en liten damm, så kan man ha platy, svärdbärare eller guppy.
De gillar att mumsa på mygglarver.
Dessa fiskar får man naturligtvis ta in på senhösten, annars så fryser dom.
MariaS
Måste säga att Guldiden är annars en rolig fisk för myggjakt laugh.gif
De ligger och lurar ca 15-20cm under ytan, siktar in sig på en mygga och hoppar upp ur vattnet och tar myggan laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Snipp snapp snut, där tog myggan slut.

MariaS
gammelnalle
CITAT (MRLINDELL @ 28-05-2004, 18:55)
Han man sen fontän i dammen så blir det ett lagom skummbad tongue.gif
Hade nog avstått såpan i det här fallet. Är dammen liten fungerar inte guldfiskar heller.

Blir det inte MERA skum om man har såpa ??? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tesa
Jag har läst nånstans att vitlöksolja är tar död på mygglarver....
jazzvän
Nu börjar det bli spännande.
Tack för alla fina inlägg om mygglarvs-problemet.
Lite såpa kanske löser problemet.
Fisken guldiden: man skall väl ge den lite mat i alla fall, trots att den äter mygglarver. Hur går det till. Hur mycket och vad skall man ge den? unsure.gif
MariaS
CITAT (jazzvän @ 02-06-2004, 16:34)
Fisken guldiden: man skall väl ge den lite mat i alla fall, trots att den äter mygglarver. Hur går det till. Hur mycket och vad skall man ge den? unsure.gif

Bästa fodret finns på samma ställe som du köper fisken, dessutom har de övriga eventuella skötselråd du kan behöva. Med andra ord, på närmaste Zoo-affär.

MariaS

PS. Kan du dessutom få tag i några sötvattensmusslor, så håller de vattnet friskt och rent för övrigt.DS
Jens
Hej
Ett tips för små vattensamlingar är att köpa Kardinalfisk (Tanichthys albonubes). De kommer säker dessutom att föröka sig under sommaren. Du övervintrar dem enkelt i ett litet akvarium.
Mvh
Jens
kristerh
Jag hade alldeles svart av mygglarver i dammen, sedan släppte jag ut mina nya guldfiskar... efter några timmar så var larverna borta biggrin.gif
krister
terraformer
CITAT (MRLINDELL @ 28-05-2004, 18:55)
Hade nog avstått såpan i det här fallet. Är dammen liten fungerar inte guldfiskar heller.

En eller ett par droppar (c:a 5 till 15 ml) är nog kanppast tillräckligt för att göra skumbad, även om dammen bara rymmer 50 liter vatten! sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon