Full version: Bondsyren
Dixi
Har blivit lovat att få ta skott från grannens bondsyrenhäck, kan jag göra det nu eller ska jag vänta till i höst? Bor i zon IV. Hur gör jag på bästa sätt för att få en ca 10 m tät syrenhäck?
Cilla
Om du vill göra häck endast av sticklingar tar det tid, men det går. Ett snabbare sätt är att kombinera köpta plantor och sticklingar.

Tag sticklingar nu, det är svårare att få dem att ta sig på hösten. Gräv upp och luckra jordområdet där syrénhäcken ska stå. Klipp sticklingar som är ca 30 cm långa och sätt ned ca 20 cm i marken. Blanda ut jorden med sand där du sätter ned sticklingarna. Håll vattnat hela denna och nästa sommar.

Om du sätter alla på en rad kan häckan komma att kännas platt och tanig under många år. Sätt dem i dubbla eller trippla rader.

1 på 4 sticklingar brukar kunna ta sig när man gör så här.
Copycat
Hejsan ! Om nu inte Dixi menar rotskott? Det är rätt tid att ta dom vår och höst, (med andra ord, nu är bra) och dom är ju betydligt större än sticklingar. Man tjänar ett antal år på det. Annars gäller samma som för sticklingar, vattna mycket hela sommaren. wub.gif
Cilla
Ja om det är rotskott är det mycket bättre och lättare att få dem och häcken att ta sig.

Jag har gjort misstaget att gräva ett dike för rotskott. trodde att jorden runt omkring var OK för en syrén att tränga igenom, men häcken stod och stampade i flera år till dess vi luyckrade jorden runt omkring diket jag en gång grävde. Gräv brett alltså.
Dixi
Det är nog rotskott jag menar, tack för svaren. Då är det bara att börja gräva. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon