Full version: Aeonium canariense
jennyp
Köpte en jättefin trädliknande krukväxt som jag tyvärr inte hittar så mycket information om och den på lilla lappen som sitter i krukan står det bara på språk jag tyvärr inte begriper mig på... den är ca 40 cm hög, relativt tjockbladig med stora "blommor" av bladen.

Är nyfiken på om nån vet om den blommar eller om den förblir grön, hur stor den blir och om det är nåt speciellt man ska tänka på.

Den ska få bo på balkongen i sommar är det tänkt.
Fenja
Aeonium canariense
Vetenskapligt namna: Aeonium canariense (L.) Webb & Berthelot
Synonym: Sempervivum canariense
Familj: Crassulaceae

Härdighet: Tål ner till -2 kortare perioder
Övervintras: I lägst + 10
Trivs i: Sol/halvskugga, kan vara känslig mot för hög värme
Växer: Sprids genom avläggare eller frö, rosetten kan bli 50 cm
Plantering: Väldränerad

Det finns en hel del information om du söker via google.

Mvh
Fenja
echo
Aeonium Canariense - Kanarietaklök

"Denna art uppmärksammas för på grund av dess stora bladrosetter. Den är lågväxande, perenn och hemmahörande på Kanarieöarna. Rosetterna är endast 15 cm höga men kan bli upp emor 45 cm i diameter. De långa tunglika bladen är gröna med röd anstrykning på kanterna. Efter 2 eller 3 år sträcker mitten upp sig med en blomstjälk på vars topp en knippa med långa gula stjärnformiga blommor slår ut på våren; efter blomningen dör hela växten bort."

Odling: "De föredrar direkt sol eller delvis skugga, lätt, väldränerad jord och värme. Kan tåla lätt frost. Skär bort vissna blomställningar sedan de blommat över, men kom ihåg att de bladrosetter som blommat vanligen dör efteråt. Förökas från frön eller sticklingar av blad eller stjälkar på våren och sommaren."

Du bör nog alltså ta in den över vintern, och testa gärna att ta sticklingar, jag blir lite nyfiken!!

/kramar
Hanna
jennyp
tack för svaren. efter mycket letande hittade jag andra namn på den med, som velvet rose eller iant velvet rose (även aoenium canariensis).

den verkar inte trivas så bra i den kruka jag köpte den i så den måste nog få större... men den är väldigt vacker med sina stora gröna rosetter =)

ska helt klart prova ta sticklingar av den, ska bara lista ut hur man gör =) de bilder jag har sett på den "ligger" den bara växande på marken medan min har en grov stam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon