Full version: Vinbärsbuskar
Irganox
Hej,

Jag är inte så inne på det här med trädgård än, så frågan kan tyckas vara dum, men hursomhelst så undrar jag om jag på något sätt kan ta sticklingar på en vinbärsbuske? Kan man göra det genom att bara hugga av en gren och "plantera" om den, eller hur gör man?

För närvarande har jag endast en gammal vinbärsbuske på ett underligt ställe. Vet inte hur den har kommit dit eller någonting, men troligtvis är det en kvarlämning av en gammal trädgård eller nåt i den stilen.

Hursomhelst så vill jag ha ungefär fyra eller fem buskar, och på ett annat ställe. Jag skulle väl kunna köpa nya, men det är ju roligare om man har "fixat" det själv...
uno
Gör avläggare. Böj ner några grenar mot marken och förankra dem. Efter ett tag har det bildats rötter. Till hösten klipper Du av grenarna och Du har små fina vinbärsbuskar. Bäst tycker jag rotningen går om den del som ligger mot marken är en del där lövet har tagits bort.
Ingo
Vinbär har jag för mig är ganska enkla att föröka genom avläggare. D v s man böjer ner en gren så att den går ner i jorden och sen upp igen. Grenen rotar sig (förhoppningsvis) och så småningom kan man klippa loss den från moderplantan och plantera om på ny plats.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp avläggare är ett bra sätt att föröka vinbär på, jag brukar skada barken lite granna på den delen som böjs ner mot marken det tycker jag brukar skynda på rotbildningen.




Det går även bra att ta sticklingar både örtartade(försommar) och vedartade(vinter). Man gör ungefär som man gör när man förökar krukväxter klipp av en bit i toppen på grenen ca 10-15cm och stick ner i porös såjord i en kruka, vattna lite och sätt en plastpåse över.
Avläggare tycker jag dock är enklare för de kräver minimalt med skötsel.
Irganox
Aha... Fan, min måbärshäck har gjord sådanadäringa av sig själv. Jag trodde det var nåt mystiskt fenomen. Haha. Jaja, där ser man hur mycket man vet om trädgårdarbete. smile.gif

Tack så mycket för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon