örebro
Har en rosenhagtorn som nu är inne på tredje året med skral blommning. Blommorna blir dessutom ej så där röda som det är på ett friskt träd.
Jag har tidigare år provat att spola av trädet med kallt vatten i omgångar för att få bort de pyttesmå vita maskar (eller vad det är? några milimeter stora) som sitter på bladen.
Det har dock inte hjälpt. Nu har jag sprutat på såpavatten i flera omgångar och skrapat rent trädet från all lava och mossa som växt på det, utöver det så har jag runt trädet gjort hål i marken med ett spett och fyllt hålen med gödsel för att rotsystemet skall få sig lite näring.

Nu till min fråga:
Kan jag klippa av grenar nu i början av juni? unsure.gif
Jag har nämligen hört att ett sätt att få igång ett sjukt träd är att klippa ner en tredjedel av kronan.

Trädet är ca 20 år (tror jag)
Här är en bild på trädet som tro det eller ej blommar! väldigt glest sad.gif


och här en bild på bladen, rätt ledsna. Går trädet att rädda?
Cilla
Vore intressant att se bilderna, jag stöter på en hel del rosenhagtorn som har allehanda problem. Jag kan tyvärr inte se bilderna - vill du kolla att du lade in dem rätt?

Just rosenhagtorn har en tendens att dra till sig loppor, och det kan bli ett problem för trädet. Om det tappar för mycket bladmassa sjunker vitaliteten i trädet betydligt. Man kan som du spruta hårt med vatten flera gånger under säsongen och tidigt på våren innan knoppsprickning spruta med oljeemulsion (finns att köra, KRAVmärkt) eller egen blandning av masjolja och ljummet vatten för att kväva äggen. Och man kan göra båda.

Fruktbladstekeln Caliroa cerasi brukar också gilla rosenhagtornets blad. De är ca 1 cm långa och gröngula och geggar till sig i ett svart slem som gör att de ser ut som små, smala sniglar. Bladen ser ut att ha ätits på sitt gröna klorofyll och blir håliga mellan bladnerverna.

Sedan får rosenhagtornet inte sällan hagtornsrost också. Den gör bladen lite defoermerade med gulorange eller illröda fläckar, sedan bruna. Det är en svamp som värdväxlar med den svenska enen.

Den viktigaste bekämpningsåtgärden är det som du gjort - att stärka trädet och öka växtkraften och vitaliteten. Allra bäst görs detta genom att man luckrar eller vänder hela gräsytan/marksvålen i kronans dropplinje och en bit utåt. Man kan ta upp hela grässvålen från stam och en bit utanför trädet, men det är det man gör i marken där trädets grenar slutar som är viktigast. Kan man ta upp så mycket som möjligt där (ett band i cirkel runt om ca 2 meter brett eller rundlar i området eller på något ställe i området) syresätter det miljön för rötterna.

I dessa/detta område kan man lägga lövkompost, lite kogödsel och sedan så gröngödslingsväxter. Detta är mer effektivt än att skjuta in gödning punktvis. det är i första hand syresättning kring rötterna som träd behöver i våra gräsmatteklädda trädgårdar.

En annan åtgärd är att vattna vid torka. vattning av träd ska ske långsamt med stril eller dropp under många timmar.

Beskärning av ett sjukt rosenhagtorn är inte att rekommendera, särskilt inte en kraftig beskärning. Ett angripet träd lider av förlust av grönmassa och använder reservenergier som finns i grenarna (bl a i märgstrålarna) för att överleva. Skär man bort också dessa får trädet mindre chans att överleva. dessutom skapar snittytor alltid energiåtgång för träd. de använder energi för intre försvarssystem för att försvara sårytor mot syre och rötsvampar.
Cilla
Aha, nu ser jag bilderna!

Jag kan inte se på detaljen vad som angripit bladen, men

1. Din gräsmatta är fin och stark. Tyvärr är det ett problem för trädet. Den är för kompakt och hindrar trädets näringsupptagning. Dessutom ser den ut att ha kvävegödslats. Gräsmattegödning (förutom ren, brunnen kogödsel och kompost) och trädgödning har helt olika sammansättningar och gräsmattegödning leder ofta in problem i träden.

2. Du har beskurit trädet med fina snitt, och man kan glesa ur ett hagtorn så pass mycket, men själv vill rosenhagtornet växa burrigt och tätt. Att det har mycket blad- och grenmassa jämnt och spretigt i hela kronan är ett sätt för det att klara angrepp utan att bli så sårbart.

Man kan förledas att tro att en luftig krona ger sämre fäste för svampar och insekter som kräver fukt eller vindskydd, men ett obeskuret hagtorn står starkare mot de flesta angrepp jag sett.



Även en bonsai som hålls in i storlek med allsköns kunskaper, virningar, specialskärverktyg, rotbeskärningar, näringslösningar - vill växa tätt.

örebro
Tack för ditt svar Cilla,
Jag har nu mullat upp jorden omkring trädet ordentligt, sedan så sprutar jag på såpavatten varje dag och sedanär det väl bara att hålla tummarna. Blommorna ser åtminstone friskare och rödare ut nu än de senaste två åren då dom i det närmaste har varit bruna så fort dom slagit ut.

Hoppfull smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon