Anna i Örsjö
Vi bor i södra skåne och har några gamla idegranar på tomten 2-2,5 m höga som vi skulle vilja flytta. Går detta och hur går man bäst till väga? Vi har kran att lyfta dem med. Tacksam för svar med idéer.
Cilla
Idegranar brukar gå att flytta. det finns en hel del att läsa om flytt av träd od här om du söker på "flytt" i rubrikerna i denna trädavdelning.

Några grundtips:

1. Ju större jordklump du kan få med, desto större chans att växten återhämtar sig snabbt. Bredd på jordklumpen är ofta viktigare än dup på en etablerad vedartad växt, som söker näring ytligt (5-40 cm ned i backen) mer än på dupet.

2. Ju större växtbädd (bred grävning och jordförbättring) på nya den växplatsen och ju mer du kan se till att vattna vid torka, desto större chans till återetablering. Växtbädden (ibland kallad grop men det ger mer intryck av något djupt och smalt, och för en flyttad planta ska grävas brett) ska vara bredare än de rötter du får med.

3. Kan du lägga plantan ned och renskära avslitna rötter med en skarp sekatör eller vass såg förhindrar du rotröta och stimulerar nya näringsupptagande finrötter från snittstället.

4. grävningen är ofta bra att ha maskinhj'älp med. Flytt kan man ofta göra manuellt genom att lägga plantan på påressenning eller dylikt och med ett par amn dra den till nya stället.

5. Gödsla inte starkt i början, jordförbättra med kogödsel, löv, kompost.

6. Har du möjlighet, gör flytten i två steg. År ett i juli rotbeskär du plantan en bit utanför, så att finrötter skärs av och plantan förbereder sig på lägre tillväxt mm. år två skär man ut så stor jordklump som man klarar att flytta, och sätter den på nya stället.
Anna i Örsjö
Hej Cilla!
Tack för dina råd. Jag ska börja rotbeskära nu och flytta dem nästa vår. Ska jag beskära grenarna nu eller efter flytt? Vi kommer nog att använda kranen eftersom de står mellan en häck och en bokeberså. Kan jag flytta järneken och kastanjen som också står där? Järneken är ca 2-2,5 m hög och med 2 stammar på 5 cm i diameter. Kastanjen blommar för farsta gången sen jag flyttade hit 1999 den är 3-4 m och har en stam på 12-15 cm i diameter. Det ser väldigt jyttrigt ut där med många buskar och träd. jag vill rens ut lite där men inte göra det rent kalt samtidigt som jag tycker det är synd att kasta växter om de kan leva vidare på en annan plats. Får man plocka (gräva upp) små träd som växer i vägkanten? De blir ju klippta när vägrenen klipps. Återkommer säkert med fler frågor och inlägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon