Full version: Gammal syrén..
mona_g
Har en gammal syrén som är angripen av någon typ av "vitfläckssjuka" på grenarna. Men den verkar må prima för den sprider sig vilt omkring. Måste minska ned omfånget lite. När ska jag göra det? Nu eller i vår? huh.gif rolleyes.gif
Elisabet
jag har klippt mina syrener ngn gång efter blommning, vet ej om det är rätt tid men de klarar sig bra iallafall, även de buskar som jag klippt ner helt kommer upp fint.
Cilla
När jag vill ha föryngring, dvs tätare buskar nedtill genom rotskott, beskär jag ända ned till marken på vårvintern. I en klunga på ca 10 stammar kan man ofta ta 2 st ett år och få förtätning utan att roten förminskas och därmed hela buskagets växtkraft.

Om man ska finklippa syrén, dvs i grenverket, gör man det efter blomning om man vill att nya blomanlag ska hinna utvecklas till nästa år. Detta kan man göra också för att minska bredden t ex.

Om du vill få en minskning av längden eller bredden på hela syrénbuskaget kan du skära ned i "fel tid", dvs ända ned till marken i höst. Eller kanske ånnu bättre: Lämna några stumpar utan bladmassa så bildas röta i dessa, och rotsystemet minskas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon