Full version: schersmin
ylet
Ska plantera mig ett gäng schersminer som friväxande häck (hög). Jag vill ha buskar med maximal väldoft och relativt snabbväxande och gärna motståendkraftiga mot lusinvasioner (om det finns...). Tacksam för era kommentarer och tips om sorter.
/Ylet
MRLINDELL
Jag har några Smultron Schersmin ’Mont Blanc’, Vita doftande blommor, Juni/Juli, 1,5 m, zon I – V som mår bra.

Det finns mera att läsa i 'Den doftande trädgården' där Smultronschersmin ingår.
http://217.215.27.122/tradgard.html
annchapanncha
Vi har en sådan med, som luktar smultron när den blommar tongue.gif

Helt underbar.
kerstin z5-6
Sorten Schneesturm -verkar ok ,dubbel ännu inga löss smile.gif
Fenja
Jag har också smultronschersmin och den är hur fin och frisk som helst, men den blir ju inte så hög, som mest 1,5 m. Hittade detta på nätet, du kanske kan få lite vägledning om storlekar och härdighet!

PHILADELPHUS CORON . SOLITÄR DOFTSCHERSMIN juni doftande vit 2-4 m Zon I-V
PHILADELPHUS CORON. 'AUREUS' GULDSCHERSMIN juni doftande vit 1,5-2,5 m Zon I-IV
PHILADELPHUS CORON. 'FINN' DOFTSCHERSMIN juni doftande vit 2-4 m Zon I-IV
PHILADELPHUS CORON. 'PHICO' DOFTSCHERSMIN juni doftande vit 2 m Zon I-III
PHILADELPHUS CORON. 'ÄNGEN' DOFTSCHERSMIN juni doftande vit 2-4 m Zon I-V
PHILADELPHUS CORON. 'ÄNGEN' DOFTSCHERSMIN juni doftande vit 2-4 m Zon I-V
PHILADELPHUS CORONARIUS DOFTSCHERSMIN juni doftande vit 2-4 m Zon I-V
PHILADELPHUS DELAVAYI 'CALVESCENS' KUNGSSCHERSMIN juni doftande vit 2-3 m Zon I-IV
PHILADELPHUS LEM. 'M. BLANC' SOLITÄR SMULTRONSCHERSMIN juni doftande vit 1-1,5 m Zon I-V
PHILADELPHUS LEM. 'MONT BLANC' SMULTRONSCHERSMIN juni doftande vit 1-1,5 m Zon I-V
PHILADELPHUS LEWISII 'WATERTON' NORRLANDSSCHERSMIN jun-jul doftande vit 2-3 m Zon I-VII
PHILADELPHUS 'SNOWBELLE' SCHERSMIN jun-jul vit 1,5-2 m I-V CO
PHILADELPHUS x VIRG. 'SCHNEESTURM' KAMELIASCHERSMIN juni fylld vit 1,5-2 m Zon I-V
PHILADELPHUS x VIRGINALIS KAMELIASCHERSMIN juni fylld vit 2-4 m Zon I-IV

Mvh
Fenja
MRLINDELL
Smultron Schersmin ’Mont Blanc’ är dvärjversionen av schersmin, därav inte så hög. Den kanske t o m passar bäst till häck.
MRLINDELL
Hmm.. full fart på kameran idag ...
Skall det vara doft av smultron så ska det ....

Smultron Schersmin 'Mont Blanc' inbäddat bland äkta skogssmultron som flyttats till mina domäner ... mums!
Sommartorparn
Om du vill vara säker på att vanlig doftschersminen doftar. Välj E-planta. Den har tagits fram just p.g.a att handlarna sålde doftschersminer som inte hade mycket doft.
http://www.eplanta.com/
MRLINDELL
Jag vet inte vad det är för planta men den doftar gott så att jag är nöjd. Inköpt på Fyrislunds trädgård i uppsala förra året och blommar stort första sommaren. Klipper man den rätt så att den inte blir spretig innan den går i blom blir den otroligt fin, man känner doften av den när man sitter på gräsmattan.
Cilla
Om du ska ha en häck kan det vara läge att plantera olika schersminer så att du får blom över längre tid.

Jag har två schersminer på olika sidor av tomten och när den ena slutat blomma börjar den andra. Härligt att få doft så länge!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon