hulsan
Jag köpte potatisen Rocketer på Zetas trädgård (Stockholm) och lät den gro i en månad.
Satte den sedan i några hinkar och andra stora lådor ytligt med litelite jord uppepå.

I några lådor satte jag två fast omkretsen bara är kanske 40 cm - kommer dom bli pyttesmå potatis dom tro?

Nu har blasten blivit jättehög, ca 50 cm, och 30 cm över kanten. Mer jord kan jag inte fylla på.

När plockar man upp potatisen - måste det blomma innan man kan ta upp den?

Denna potatis ska vara tidig och jag hoppas på att kunna äta av den till midsommar förstås, kommer dom hinna blomma till dess?
wolkenkrabber
här brukar vi generellt säg att den ska sätta blomm, kan du inte krafsa i jorden och se hur stor potatisarna är, blasten växer typ tills sig innan det sätter potatisen på tillväxt
*Felix matte*
Den skall blomma och blomman ska ramla (dö) innan man tar upp potatisen.
Så har jag fått lära mig.
Betty
Jag satte tre potatisar i samma hink förra året, det gick så bra så. Fick trettio medelstora jättegoda potatisar. smile.gif Man brukar säga att stora sättpotatisar ger små potatisar och vise versa. Man kan dela stora sättpotatisar och låta snittytan torka innan man sätter dem. Stoppa ner handen och känn efter hur stora dina potatisar är - tycker du att en del är tillräckligt stora så kan du skörda dem och låta resten växa till sig lite till. Om man bara odlar i hinkar så är det inte så noga med att vänta på blomningen, det gör man när man odlar i större skala - typ ett potatisland.
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 08-06-2004, 22:28)
Jag satte tre potatisar i samma hink förra året, det gick så bra så. Fick trettio medelstora jättegoda potatisar. smile.gif Man brukar säga att stora sättpotatisar ger små potatisar och vise versa. Man kan dela stora sättpotatisar och låta snittytan torka innan man sätter dem. Stoppa ner handen och känn efter hur stora dina potatisar är - tycker du att en del är tillräckligt stora så kan du skörda dem och låta resten växa till sig lite till. Om man bara odlar i hinkar så är det inte så noga med att vänta på blomningen, det gör man när man odlar i större skala - typ ett potatisland.

Hur stora hinkar hade du?
Vi hade tänkt odla i några st vanliga "skurhinkar" typ 10 liter och sätta en potatis i varje.
Kan vi kanske ha flera?
Betty
Jag hade små svarta murarhinkar, de rymmer 12 liter och har en diameter på 30 cm.
Betty
Glöm inte att borra ett dräneringshål i botten på hinken!
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 08-06-2004, 22:55)
Glöm inte att borra ett dräneringshål i botten på hinken!

OK! Då kan jag alltså fixa färskpotatis i mina "skurhinkar"
Tack för råd wub.gif
anna_rispan
I dag satte jag och sambon potatis i kruka på balkongen. De hade fått knubbiga "rötter" och skrumpnat så de längtade nog efter jord. Nu håller jag tummarna att det går vägen trots att det är slutet av mars.
ingrid fuxwall
Mitt garage är fullt av mjölk kartonger/spänner med potatis. Här växer det på höjden i alla fall whistling.gif
EKLO
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-03-2008, 22:04) *
Mitt garage är fullt av mjölk kartonger/spänner med potatis. Här växer det på höjden i alla fall whistling.gif


Ingrid - måste fråga: Brukar du förgro potatisen i ljus så att de får groddar innan du sätter dem i jord i mjölkkartongerna?
ingrid fuxwall
CITAT (EKLO @ 30-03-2008, 22:13) *
Ingrid - måste fråga: Brukar du förgro potatisen i ljus så att de får groddar innan du sätter dem i jord i mjölkkartongerna?

Självfallet! Helst ska de ha fått små blad innan jag sätter ner dem i jord.
Kom gärna på studiobesök i min potatisförodlingsförkultiveringsgrejsomojsing.

ingrid
EKLO
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-03-2008, 23:10) *
Självfallet! Helst ska de ha fått små blad innan jag sätter ner dem i jord.
Kom gärna på studiobesök i min potatisförodlingsförkultiveringsgrejsomojsing.

ingrid



Aha, jag ska prova detta i år - det borde ju öka skörden till midsommar, eller hur? Och kanske minska risken för mitt ständiga problem - skorven.
anna_rispan
Spännande med garageprojektet. Hur är det med potatis och deras krav på temperatur och ljus egentligen??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon