Full version: Namnfråga
Pema
Har spanat in en konstig buske i flera år och undrar om nån här vet vad det är. Blommar med små rosa blommor längs alla stammar och grenar och till och med på det som skulle kunna kallas blad, har inga riktiga blad utan det ser ut som nån variant av cypressblad, men busken är ingen cypresssläkting.
Konstiga Busken
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som någon sorts tamarisk (Tamarix). Det finns sorter som blommar på våren och det finns sorter som blommar på sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det så att den blommar nu vid den här årstiden kan det vara junitamarisk (Tamarix tetrandra)
Pema
Tusen tack för hjälpen wub.gif
Margaretha
Tänker du skaffa en så fundera på vilken färg du vill att den ska ha och när du vill att den ska blomma. Jag köpte en som i plantskolan gick under namnet Rosentamarisk, som ska blomma senare på sommaren, och som har skarpare rosafärg på blommorna. Rosentamarisk heter Tamarix pentandra och det var den jag förälskat mig i. Och det var den jag trodde att jag köpte.

Men det jag fick var en Tamarix tetrandra - den som Åsa skriver om och som blommar nu. Det är självklart en smaksak vilket man väljer, men den är blekare i färgen och jag blev besviken över min Tamarix tetandra. Den är nu utbytt mot en T. pentandra och pryder sin plats! Och jag är nöjd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon