Full version: Pungsjuka på plommon
Åsa E
Av flera sjuka gulplommonträd har jag nu ett enda kvar. Förra året plockade jag av alla angripna frukter jag såg och slängde i soptunnan.
Och vad ser man nu?
Det verkar inte bli ett enda riktigt plommon i år heller. Bara pungsjuka alltihop. Ska jag ge upp och såga ner trädet? Eller går det att bli av med sjukdomen?
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte riktigt det finns något effektivt sätt att bli av med denna svampsjukdom, det man brukar göra är ju att ta bort sjuka frukter och slänga dem. Tror pungsjuka är en svamp som kanske även kan övervintra på skotten så man kanske även kan få effekt om man sprutar trädet upprepade gånger från knoppsprickningen och framåt med Kumulus (svavel).
Väderleken spelar också in, kallt och regnigt väder vid blomningen gynnar svampen.

Olika sorter är också olika mottagliga. De som är extra mottagliga är : Svenskt gulplommon, River's Early Prolific och Czar. Motståndskraftiga sorter är Victoria och Reine Claude.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon