Full version: Brända blad
godivaex
Hej

Mina fina "blomman för dagen"-plantor har fått brända blad när jag har varit bortrest. Är de förlorade för evigt eller kommer de att ta sig?

Går det att så dem direkt på växtplatsen om det skulle vara kört?

MVh
Erika
Annlo
Jag har lyckats med samma sak! Satte först ut dem alldeles för tidigt i min vår iver (så de frös) och sedan fick de en riktig chock med en värmebölja så de blev helvissna av den brännheta vårsolen (hur dum får man va'?). Men nu så lever de i alla fall, om än något skakade...
Jag kan ju inte påstå att de är speciellt stora, men de ser ut att bli kraftiga av det lilla som kommit upp!
Så ge inte upp, om de inte är helt utbrända, det finns kanske liv i rötterna ändå!
rolleyes.gif
Annlouice
Annki
Du kan så direkt utomhus nu, om du vill bättra på oddsen. De växer snabbt. Själv sådde jag i förra veckan och räknar med att få blommor, i alla fall i augusti.
godivaex
Min stackars blommor är inte stendöda utan det finns lite liv kvar i dem. För att vara på den säkra sidan så pillar jag ner några frön i jorden ändå....

Konstigt att blommor framkallar såna här skuldkänslor! Man vill så gärna att de ska må bra och trivas!
Eva i Norrköping
Blomman för dagen har jag lyckats misshandla rejält några gånger. Ibland har de blivit brända, i år har de fått spinn och dessutom torkat ut så knappt ett blad var levande. Men när de kommer ut får de ny kraft, och snart är det fullt med gröna blad och massa blommor! Såklart att de hade kommit igång ännu snabbare om de var välskötta, men sådär lbir det lätt när man bara har fönstren, och ingen tid... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon