Full version: Roundup is back!
Sidor: 1, 2
Sassa
Jäss! Vad såg jag när jag knallade in på Det Stora Växtvaruhuset förra veckan tror ni?
Mhm - just det. Roundup. Nyuppackade på hyllan.tongue.gif
Blev det inget förbud eller har de kokat ny Roundupsoppa?
Undrar Sassa
abborrmaster
roundup? vad är det? Berätta hela historien smile.gif

/Simon
Almdalen
Jag tror att det är ny soppa, ibland räcker det att ta bort någon tillsats och vips är det ofarligt ett tag. Det är iallafall vad tillverkarna bedyrar.
Ingegerd mad.gif
Ina
Round-Up är ett ogräsdödarmedel, Simon. Man sprejar det på bladen på det ogräs man vill ta bort, medlet tas upp genom bladen och sprids i resten av plantan som dör efter ett tag. Det dödar även andra växter så hamnar det fel tar man kål på det man ville spara också.

Det har varit otaliga och oändliga diskussioner här på forum om huruvida R-U är ofarligt eller farligt och isåfall HUR farligt, om det bryts ner och isåfall hur fort eller om det stannar kvar längre än tillverkarna hävdar och om det isåfall hamnar i grundvattnet och hur DET i sin tur kan påverka ekosystemet osv osv osv. Anhängare och motståndare har lagt in länkar med argument för och emot och skrivit inlägg med sånt' eftertryck att de förmodligen slitit ut dussintals tangentbord. Använd sökfunktionen, Simon, och leta rätt på dessa diskussioner för jag vill inte ha en omgång till av det slaget på forum.... wacko.gif
Gunvor Nilsson
Tack Ina för den sista meningen!!! wink.gif
Ina
Vassego' och väl bekomme!!!! wink.gif
Hannele
Roundup ska man spä sitt dricksvatten med... Det gör många!!
Glyfosat är mums för fortplantning! Förbjudet vid årskiftet - men de "kloka" har hamstrat!
Flera kommuner har otjänligt dricksvatten - men det vill dom inte ropa ut... sad.gif
nina L
Roundup förbjöds som sagts vid årsskiftet men butikerna får sälja ut sitt lager.(de har väl hamstrat dom med. Jag köpte av någon underlig orsak en förpackningRoundup. fast jag är emot detta. Blev väl påverkad av alla diskussioner här på forumet. Suck! vilseledd kanske! wacko.gif
Hannele
nina, jag väntar med spänning på din rapport om alla kala fläckar i din trädgård - vilket
flera roundup-användare råkat ut för!
nina L
vi får väl se om jag någonsin kommer att ha hjärta att använda detta fasansfulla.... sad.gif ohmy.gif sad.gif
Berith
CITAT (nina L @ 27-01-2003, 21:04)
--- vilseledd kanske! wacko.gif

Eller också bestämde du själv!

Håller med Gunvor, Inas slutmening kunde satt stopp där...
nina L
såklart.. suck ...genomskådad....
Berith
CITAT (nina L @ 27-01-2003, 21:30)
såklart.. suck ...genomskådad....

Det är väl inget att sucka över, det är väl positivt att avgöra saker själv. Och låta andra också göra det! smile.gif
Gossen Ruda
Eftersom välkomstmattan är utlagd måste jag väl stiga på. Vore oartigt annars. Men några ändlösa diskussioner håller jag med om inte behövs. Om det inte dyker upp några nya rön på området.

Visst blir det kala fläcker där man sprutar, Hannele. Det är ju liksom det som är vitsen. Men efter ett par veckor är det bara att så eller plantera på nytt. Så funkar det hos mig i alla fall.

Beträffande otjänligt dricksvatten pga bekämpningsmedel så är det inte sant. Det finns en del ställen som har "höga" halter men om det är otjänligt är för mycket sagt. Dessutom är det frågan om Totex m.fl. ämnen, INTE glyfosfat. Dessa felaktiga uppgifter poppar upp som ogräs i rabatten.
Susanne i Linköping
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2003, 21:55)
Dessa felaktiga uppgifter poppar upp som ogräs i rabatten.

Men mot DEM hjälper inte glyfosat! laugh.gif (F'låt, kunde inte låta bli!)
Cilla
Jag håller med Ina och Åke - detta diskuterade vi ju för inte så lång tid sedan. Och det står också sedan länge klart att Sverige höjt gränsvärdena för medlet 200 gånger. De kommuner man fann med glyfosatrester i dricksvattnet kommer under gränsvärdena, om man inte räknar med resterna i maten som inte går att kontrollera individers intag av. Så länge man tror gränsvärdena är riktigt satta och litar på att ens eget vatten och mat håller sig inom gränserna kan man säkert vara helt lugn.

Totex var tidigare ett vanligt ogräsmedel som man hittade i samband med att man hittade glyfosat i dricksvattnet. Den som tror att man endast hittade totex i dricksvattnet och maten får nog läsa på igen.

Den som vill läsa vad andra utöver odla.nu-skribenter skrivit kan titta på länkarna här.

Många spår av bekämpningsmedel i vattendrag - SLU/Naturvårdsverket
SLU-forskning: Höga halter glyfosat i sediment
Kemikalieinspektionen vill begränsa ogräsmedel
Fd docent, nu professor Hardell om glyfosat och cancer (först att påvisa homoslyr och cancerrisk)
Marknadsetiska rådet fäller Monsanto för vilseledande reklam där RoundUp sägs vara ogiftigt
Kemikalieinspektionen: Ökningen sannolikt följd av folks okunskap i kombination med aggressiv marknadsföring..."
Länsstyrelsen, Västra Götaland: "I samtliga brunnar ...påträffades glyfosat"
Kongressmän i USA om glyfosatens verkningar på djur och människor i Colombia
Landskrona kommun om att glyfosat läcker ut i vattendragen
Bieffekter av flygbesprutningar
Effekter av högre doser på människa (spanska)
Monsantos egna varningar: ANVÄND ALDRIG Roundup på hårda markytor med avrinning till brunn eller avlopp.
FÖRVARA INTE sprututrustning på gårdsplanen eller nära vattendrag/brunn.
SPRUTA INTE Roundup på eller omkring brunn.
UNDVIK att vindavdrift hamnar i vattendrag.
Sassa
CITAT (Ina @ 27-01-2003, 20:36)
för jag vill inte ha en omgång till av det slaget på forum....  :wacko:

laugh.gif Va bra att Åke fått en vikarie!
Aldrig skulle jag ta i min mun "jag vill ha" den och den diskussionen. Men så är det ju inte jag som äger det här forumet heller. När utnämndes Ina till ordningsman här det måste jag ha missat!

Ja ni missade poängen det var ju sånt hallå här förut. Man skulle ju vare sig få köpa eller använda roundup efter årskiftet om man inte hade utbildning. Och ändå står de där på hyllan i butiken nyss uppackade efter julstädningen. Jag bara frågar:
Var är Helull?
sad.gif
undrar Sassa
Berith
CITAT (Sassa @ 28-01-2003, 08:11)
laugh.gif  Va bra att Åke fått en vikarie!
Aldrig skulle jag ta i min mun "jag vill ha" den och den diskussionen. Men så är det ju inte jag som äger det här forumet heller.  När utnämndes Ina till ordningsman här det måste jag ha missat!

Ja ni missade poängen det var ju sånt hallå här förut. Man skulle ju vare sig få köpa eller använda roundup efter årskiftet om man inte hade utbildning. Och ändå står de där på hyllan i butiken nyss uppackade efter julstädningen. Jag bara frågar:
Var är Helull?
sad.gif
undrar Sassa

Jag vill inte heller ha en sån diskussion som vi hade förut. Alltså är vi två, Ina och jag. Jag säger inte nej till en diskussion om RU, men jag vill inte att det ska bli en diskussion där det går ut på att kasta skit på varandra. Som i gamla forumet! Var du med i den diskussionen Sassa? Om du var det så vet du att om diskussionen där varit 'live' hade risken varit stor att knytnävarna kommit fram. Jag är säker på att Ina inte utsett sej till ordningsman här, utan bara sa vad hon tyckte, att det vore tråkigt om RU-diskussionen sjönk så lågt som till nivån på gamla forumet.

'Äger det här forumet' gör du väl på sätt och vis, din medverkan utformar ju forumet liksom alla vi andra här gör. Att det då och då poppar upp diskussioner som inte 'passar' alla måste vi acceptera, och att försöka påverka dom som inte tänker som vi vill till att komma över på 'rätt' sida genom att spotta, fräsa och kalla varandra både det ena och det andra leder absolut ingenvart.

Jag frågade också häromdan vart helull tagit vägen, men bara av den enkla anledningen att jag undrade vart helull tagit vägen.

Frågade du i affären hur det kom sej att dom fortfarande säljer RU? Dom kanske hade gett dej en förklaring!
Sassa
Stön.
1. det har varit x-antal diskussioner här på forumet ang huruvida roundup är ok eller ej.

2. så har vi fått reda på att det from årskiftet är förbjudet att köpa och använda roundup om man inte har certifikat typ.

3. årskiftet har passerat.

4. roundup är tillbaka på hyllorna i helt vanliga butiker.

då är det väl befogat att undra hur det kan komma sig? är det så att:

a. det blev inte förbjudet
b. det blev förbjudet men en ny roundupsluring har uppfunnits.

Och då hoppades jag att någon som kan det här t ex helull som ju var passionerat intresserad av miljö etc skulle kunna veta nåt.

Vem vill ha gräl? Ingen hoppas jag men det blir väl inga om man inte startar några. smile.gif
Hälsar Sassa
Gunvor Nilsson
CITAT (Sassa @ 28-01-2003, 10:29)
Och då hoppades jag att någon som kan det här t ex helull som ju var passionerat intresserad av miljö etc skulle kunna veta nåt.

Helull kanske har tröttnat på meningslösa diskussioner! unsure.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 27-01-2003, 21:19)
nina, jag väntar med spänning på din rapport om alla kala fläckar  i din trädgård - vilket
flera roundup-användare råkat ut för!

Det är inte bara Round-Up som efterlämnar kala fläckar. Jag köpte för ett par år sedan en flaska Ogräs rent för att försöka bli av med ogräset på vår grusade garageuppfart. Det funkade jättebra! Passade samtidigt på att duscha ett brännässelbestånd och ett antal maskrosor i gräsmattan. De försvann på en vecka och gräset runt om åxå men gräset kom tillbaka efter ett par veckor.
Ogräs rent är en Bröderna Nelson-produkt. Min lilla koncentratflaska innehöll 250 ml med glyfosat 120 g/lit
Är Ogräs rent "samma sak" som Round-Up? Har aldrig provat R-U men det verkar funka på samma sätt, eller...?
Åsa, mälardalen zon 2
Ogräs rent är ungefär samma som Roundup. Även Ogräs rent är förbjudet att sälja till konsumenter, enligt kemikalieinspektionen upphörde godkännandet 1999-12-31 så efter det datumet har det varit förbjudet att sälja medlet till konsumenter.

Alla kemikalier vi sprutar ut i trädgården ska vara godkända av kemikalieinspektionen + klassifierade i klass 3 innan man får sälja medlet till konsumenter. Även de biologiska medlena måste vara godkända innan de får säljas.

Enligt kemikalieinspektionen finns det fortfarande ett godkänt medel Roundup klass 3, nämligen Roundup stopp som används mot rot- och stubbskottsbildning av lövträd.

Enligt kemikalieinspektionens hemsida så finns det fortfarande några ogräsmedel som har klass 3 som man kan använda ex. Stroller kombi, trädgårdsättika, Weibulls stoppar ogräs, Värna ogräsmedel, Green Line ogräsättika, Gräsgödsel Kombi med ogräsmedel



Kan också tillägga att förbudet mot medlena innebar att man inte fick sälja medlena till konsumenterna, men det är faktiskt inte förbjudet för konsumenterna att använda medlena så det är helt lagligt att använda det man har hemma eller det man ex. kan köpa i andra EU länder när man är på semester.
Betty
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,28-01-2003, 12:50)
Ogräs rent är ungefär samma som Roundup. Även Ogräs rent är förbjudet att sälja till konsumenter, enligt kemikalieinspektionen upphörde godkännandet 1999-12-31 så efter det datumet har det varit förbjudet att sälja medlet till konsumenter.

Jag köpte min flaska efter det datumet. Törs nästan sätta en slant på att det finns på hyllan fortfarande...
Cilla
Både Ogräs Rent och RoundUp har glyfosat som verksamt medel. Agrodan tillverkade Ogräs Rent, Monsanto tillverkar RoundUp.

Tillståndet för Ogräs Rent togs tillbaka 1999, och RoundUp från 1 januari i år.

När ett tillstånd gått ut får återförsäljare sälja medlet i ett år efteråt. Det redan köpta får användas av konsumenten (det är inte förbjudet att äta neurosedyn sömnmedel, använda mormors DDT-sprayflaska t ex).

Ogräs Rent får från år 2000 slut inte säljas i handeln. Återförsäljare som gör det bryter mot en lag som klassas som brott.

Två glyfosatbaserade bekämpningemedel för lekmän är hittills ännu godkända; RoundUp Ecoplugg och RoundUp Stop.
Sassa
Tack Cilla! Nu förstår jag precis hur det ligger till.
Man får alltid så bra svar av dej.
smile.gif
Hälsar Sassa
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr är det nog så att många återförsäljare inte känner till reglerna, jag tycker det är mycket dåligt om man hittar medel i trädgårdsbutiken som borde ha försvunnit för flera år sedan. De som köper in kemikalier i en trädgårdsbutik borde väl ha åtminstone lite utbildning om området.

Jag har större förståelse om butiker som inte har trädgård som huvudrikning råkar sälja medlena något/några år för länge ex. matbutiker. Ett medel som jag inte tycker är så svårt att hitta fortfarande är Substrals plant pin (verksamt medel butoxikarboxim) enligt kemikalieinspektionen så upphörde godkännandet 2000-12-31 men jag har sett förpackningarna både i matvarubutiker och även på ÖB för bara ett par månader sedan.
Cilla
Man bör absolut meddela försäljaren att han har olagliga medel i hyllorna. Blir det ingen reaktion är det till polisen man anmäler försäljning av olagliga medel, precis som man anmäler narkotikahandel mm.
Berith
CITAT (Cilla @ 28-01-2003, 14:37)
Tillståndet för Ogräs Rent togs tillbaka 1999, och RoundUp från 1 januari i år.

När ett tillstånd gått ut får återförsäljare sälja medlet i ett år efteråt.

Om jag förstått dej rätt Cilla, så gör alltså inte Sassas butik fel som fortfarande säljer RU.
Cilla
Just det, Sassas butik har lagenlig rätt att sälja RoundUp till 31 december i år, men inte Ogräs Rent vars tillstånd gått ut för länge sedan.
Berith
Den informationen har väl inte kommit fram i tidigare diskussioner? Då har det bara låtit att man var tvungen att inhandla RU före årsskiftet för sen var det borta ur hyllorna.
Cilla
Jag har väl aldrig pläderat för bunkring...? tongue.gif Nej sant, exakt när det skulle bli förbjudet för återförsäljare har nog inte blivit klart i diskussionerna här.
Däremot har vissa handlare slutat att sälja det, då de vill vara i fronten och inte eftersläpet i miljödebatten.
Berith
Undrar hur dom i butiken skulle göra om man frågade efter RU, och förklarade att dom faktiskt får sälja den i år också...
Gunvor Nilsson
Sassa, det är fler än du som går in på andra forum!
Vem är det här som tuggar fradga? ohmy.gif
Berith
Jaa, och vem av oss är det som har hjärnsläpp? huh.gif
Sassa
GRRRR
Det är ju f-n att man inte skall kunna ställa en fråga om bekämpningsmedel, utan att man skall få höra att man startar gräl och man skulle inte fått prata om det här det är förbjudet, och det får man inte på det här forumet, och min fråga som jag faktiskt ville ha svar på var en (spark i häcken till gunvor) meningslös diskussion mad.gif
Varför kan ni inte läsa innantill?
Jag tuggar i alla fall fradga
mad.gif
Ok ni har rätt det går inte att snacka om det här.
Tar tillbakaalltihop förlåtförlåt flög av kvasten
sad.gif surar Sassa
Berith
Ojojoj! wacko.gif

Sorry, kan inte hålla tyst! Hittade detta på ett annat trädgårdsforum, under rubriken Roundup ok igen?
"(försökte fråga på ett annat forum men folk får ju hjärnsläpp och börja tugga fradga bara man nämner ordet roundup)
Sassa"

Därav min fråga om vem av oss här på forumet som har hjärnsläpp, och troligen ställde Gunvor sin fråga utifrån samma citat.

Dålig stil att sparka på andra! mad.gif

Heja Gunvor! wub.gif
Ralf
CITAT (Sassa @ 28-01-2003, 10:29)
Stön.
1. det har varit x-antal diskussioner här på forumet ang huruvida roundup är ok eller ej.

2. så har vi fått reda på att det from årskiftet är förbjudet att köpa och använda roundup om man inte har certifikat typ.

3. årskiftet har passerat.

4. roundup är tillbaka på hyllorna i helt vanliga butiker.

då är det väl befogat att undra hur det kan komma sig? är det så att:

a. det blev inte förbjudet
b. det blev förbjudet men en ny roundupsluring har uppfunnits.

Och då hoppades jag att någon som kan det här t ex helull som ju var passionerat intresserad av miljö etc skulle kunna veta nåt.

Vem vill ha gräl? Ingen hoppas jag men det blir väl inga om man inte startar några. smile.gif
Hälsar Sassa

hmm jag håller med Sassa

Sassa ställde ju faktiskt nya frågor med anledning av myndigheters beslut.

Kram på dig Sassa

Nu föreslår jag att vi avslutar här o gör en Birgitt Friggebo och tar varandra i handen o sjunger we shall over come
Sassa
Ok!
smile.gif Lovar att inte sparka på Gunvors häck.

Förresten köpte jag flera flaskor Roundup och skyndade mej ut innan de kom på att de inte fick sälja det!
Nu är det riddarrustning som gäller biggrin.gif
Störthjälm på
Hälsar Sassa
*Felix matte*
CITAT (Sassa @ 28-01-2003, 18:29)
Ok!
smile.gif Lovar att inte sparka på Gunvors häck.

Förresten köpte jag flera flaskor Roundup och skyndade mej ut innan de kom på att de inte fick sälja det!
Nu är det riddarrustning som gäller biggrin.gif
Störthjälm på
Hälsar Sassa


Chips lär ju i dag förhindra tarmcancer
och om man nu får i sej av det giftiga RU via vattnet
så kan man ju ta en påse chips som "vaccin"....Eller?
(dåligt skämt)
Gossen Ruda
Mycket förståndigt att satsa på riddarutrustning, Sassa. Själv tar jag på skyddshjälm och skyddsglasögon när jag loggar in här. Vet vet vad som kan komma ur skärmen. Lustigt att ett ogräsmedel kan röra upp såna känslor.

Det är det som jag tycker är tråkigast, att man inte kan diskutera ett ämne utan att det går till personangrepp. Tyvärr även från min sida tidigare, men har man blivit utsatt för ideliga sparkar från olika håll sparkar man tillbaka till slut.

Tycker också det är synd att man kan hitta rester av olika medel i dricksvatten mm men kommunerna skall inte klaga. Största förbrukarna av t.ex. Totex var nog dom själva. Har själv sett hur Gatukontorets mannar i Gbg tidigare skyfflade ut ogräsmedel på gator och torg. Aningslösa eller duperade? Vet inte men vi är klokare nu. Framför allt måste man göra en bedömning av farligheten i förhållande till annat. Radonhalten i vissa grundvatten är säkert farligare än alla bekämpningsmedel tillsammans.

Däremot tycker jag som bekant att försäljningsförbudet för Roundup är fel. Om medlet var direkt skadligt hade det varit en sak men orsaken tycks vara att några tror att det inte kan uteslutas att medlet kan vara farligt. OBS tror! Fakta saknas. Så länge man kan köpa dödligt giftiga och bevisat cancerframkallande varor(tobak) i vanliga butiker verkar förbudet milt sagt överdrivet.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 28-01-2003, 19:01)
Så länge man kan köpa dödligt giftiga och bevisat cancerframkallande varor(tobak) i vanliga butiker verkar förbudet milt sagt överdrivet.

Helt sant!
Gunvor Nilsson
Nej, Sassa, du får gärna för mej prata hur mycket du vill om Roundup eller andra bekämpningsmedel och det jag menade att helull kanske tröttnat på meningslösa diskussioner rörde inte dej ett dugg!
Nej det jag blev förb. på var att du går in på andra forum och slänger skit på det här forumet - absolut inget annat! Nu är det här glömt för min del. rolleyes.gif
Cilla
Jag fattar ingenting om vem och varför ilskan uppstod, men jag tror inte jag behöver fatta det heller. Frågorna om varför medlet finns i handeln trots att tillståndet är indraget begriper jag däremot. Samt mer eller mindre de resonemang som anförs för och emot det förnuftiga i att använda RoundUp och andra medel med omdiskuterad och oviss verkan.

Min egen inställning är att förekomsten av ett giftigt medel (som tobak, radon mm) inte försvarar förekomesten eller ökningen ett annat. Särskilt inte om det ena (radon eller andras tobaksrök) är mycket svårt för mig att minska, jämfört med de gifter jag själv hanterar.

En annan bakgrund till att jag intagit en mycket kritisk hållning till glyfosat är medlets uppbyggnad - likt ett virus som lätt kopplar sig på enzym som bildar DNA. Samt att det på mycket kort tid ökat både i vår mat (via alla sojaprodukter) och i vårt dricksvatten. Glyfosat är ett skapat ämne som inte förekommer naturligt, och inte ens tillverkaren hävdar att det tillför gott när det råkar hamna fel, som det gör i mat och vatten. De få studier som hunnit göras av verkningar hos djur och människa är inte positiva - medan förespråkarna för medlets ofarlighet ännu inte gjort en enda studie som visar att det är ofarligt att få i sig glyfosat - de pekar endast på att förekomsten både i mat och vatten (hittills) är liten.
Onaturliga ämnen som hamnar direkt i vår föda, om än i små mängder till att börja med, bör granskas kritiskt och undvikas så långt det går, är min mening.

Jo, och Berith,
CITAT
Undrar hur dom i butiken skulle göra om man frågade efter RU, och förklarade att dom faktiskt får sälja den i år också...


Själv tror jag att de flesta blir förvånade över frågan - för många vet inte att tillståndet dragits in, och att detta är sista året de får sälja. Många har köpt in precis som tidigare år. Men vi som är intresserade kan väl testa och fråga våra handlare i vår!
Gossen Ruda
Då var vi igång igen. Jag tvekade lite innan jag bestämde mig för att svara för jag vet hur det brukar sluta. Cilla, du hävdar hela tiden om att R-U är så farligt men än så så länge har du inte lyckats visa några fakta som stöd för ditt påstående. Jag har faktiskt inte kollat några av länkarna du tidigare skrev för alla dina tidigare har inte givit något matnyttigt. Om någon bevisar saken så återkom med den. Fast jag tycker jag känner igen dom flesta.

Dom enda fakta jag sett kommer faktiskt från Monsanto där dom visar medlets relativa ofarlighet. Om du eller andra inte tror på det är det eran sak, men för att påverka mej krävs det liknande fakta som talar för motsatsen. Inte några farhågor, rykten eller allmän rädsla. Och så återigen, detta är ett forum för trädgårdfolk, inte bönder. Hoppas att jag inte har fel där, saker och ting kan förändras.

Exakt hur medlet verkar struntar jag totalt i, bara det inte är farligt. Att dra fram saker som att det påverkar DNA är enbart till för att skrämma vankelmodiga och okuniga. Liknelsen med virus haltar dessutom en hel del. Ett virus "kapar" cellens produktionsapparat för att skapa mängder av kopior av sig själv. Menar du att en cell som fått glyfosfat i sig börjar tillverka mer glyfosfat??

Men en sak måste jag berömma miljönissarna för, och det är att ha lyckats vända bevisföringen. Att hävda att alla medel måste bevisas vara ofarliga är ett genidrag faktiskt. Att det sen är stick i stäv med hela det svenska rättsväsendet är kanske en mindre sak i sammanhanget. Tänk vad en sån bevisföring hade förenklat för polisen och rättsväsendet. Och fyllt alla fängelser med oskyldiga.

Faktum är att jag tror inte att något kan bevisas vara ofarligt. Om man skulle tillämpa den principen på vårt samhälle skulle det inte finnas mycket kvar. Försök bevisa ofarligheten för bilar, elektricitet, radiovågor, TV/bildskärmar, tvål, pengar, husdjur, vattenklorering, alkohol, matlagning(stekning) mm.

Att jag tog upp radon och tobak är att jag tycker man börjar i fel ände. Okey att ta bort riskfaktorer men varför lägga ner sån kraft på saker som inte inte ens betraktas som farliga av dom flesta när andra uppenbara risker finns. Detta märkliga och ologiska faktum har jag funderat mycket över. Att helt utan rädsla kunna sätta sig i en bil, 500 döda per år bara i Sverige, ge sig ut på sjön, hur många drunknar per år, eller på andra sätt utsätta sig för faror men att närmast få ångestneuroser bara för risken att kunna få i sig några molekyler bekämpningsmedel.

Jag kommer att tänka på den psykologiska termen fobier? Personer med spindelfobi kan ju inte ens titta på en spindelbild utan att få stora skälvan. Fast detta var en liten utvikning. Inget som nån skall ta personligt.

Följer ni med på TV? För ett tag sen var det förenat med stor cancerrisk att äta chips mm. För att det innehöll akrylamid. Nu har mera forskning inte visat på nån förhöjd risk. Häpp, det var det. Men en person som yttrade sig i Rapport sa något vettigt, nämligen att man inte skulle stirra sig blind på enskilda ämnen, han nämnde bl.a. rester av herbicider och insekticider, utan se på helheten. Tänkvärda ord. Testerna görs dessutom på råttor och möss och resultaten är inte direkt överförbara på människor. Vi är som bekant inga gnagare. Lev väl allesammans. Åke.
abborrmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2003, 18:17)
Vi är som bekant inga gnagare.

hehe... Vill egentligen inte göra det men jag måste....

JAG E GNAGARE!!!



/sIMON
*Felix matte*
Du är ju bara för kul Simon! biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Cilla
Hej Åke,
Jag sällar mig till Simons gnagarlag och tycker att denna diskussion kan bero ett tag. Det blir lite väl mycket psykologiserande i din argumentation ibland för min del - teorier om andra debattörers psykologiska sjukdomar borde kunna läggas utanför ämnet.

Nu spritter det dessutom i kroppen för att hoppa upp i träden, stoppa fingrarna i innekrukorna, hälsa vårens första strålar välkomna och utbyta sommardrömmar!

KOM MED i utbytet i andra ämnen också, Åke, du saknas där!!!
Gossen Ruda
Ibland är jag en stygg gosse. Jag skrev faktiskt att det var en utvikning och att ingen här skulle ta åt sig. Man kan säga att jag slängde ut en krok utan bete för att se om det blev nåt napp.

Jag tror definitivt inte att det finns nån sorts glyfosfatfobi hos nån, varken här eller annorstädes. Jag lovar att inte göra några djuplodande psykologianalyser eller liknande saker på några forumdeltagare i fortsättningen. Eller låtsas göra det. Alla glada?

För övrigt håller jag med att diskussionen kan vila, om det inte kommer fram nåt nytt i framtiden.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2003, 21:28)
Alla glada?

biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Jörgen
Heja Malmö FF!!! mad.gif laugh.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon