Full version: Lurad på mässan
Katti med torpet
Är det någon mer än jag som blev grundlurad på Nordiska Trädgårdar?

Jag blev överlycklig när jag hittade en handlare som till vettigt pris sålde rötter till stockrosor, dessutom mörkröda som jag ju så gärna ville ha.
Att de dessutom hade riddarsporrar blev det ju inte sämre av, just dessa båda växter har jag tänkt skaffa till torpet.
Handlaren i fråga var nog holländare och hade rötterna liggande löst i stora backar, fanns ju många som sålde på det sättet så jag trodde att det var okay.

Köpte lyckligt plantor för flera hundra men döm om min bestörtning när "stockrosorna" skickar upp något som jag är rätt säker på är Lupinblad. Riddarsporrarna har jag inte lyckats artbestämma än men Riddarsporrar är det då inte mad.gif sad.gif

Fy vad lessen man blir, brukar det vara så här?
Nästa år törs jag inte köpa något som inte är förpackat. Och inte vet man vem man har handlat av så det är ju stört omöjligt att reklamera.

Någon annan som har liknande erfarenheter?
Bengt i Särö
Hej Katti.
Sånt är livet nu för tiden,särkilt sådana som säljer i påsar och andra
okuniga växförsäljare,huvudsaken är att det säljes.
Hälsningar Bengt i Särö
Cilla
Tyvärr sker inte detta endast med lösförsäljning av växter, det sker också med förpackat och med träd och buskar och allt möjligt... Jag har också köpt rotknölar som skulle vara helleborus men som visade sig vara hosta osv i all oändlighet.

Men värre är det med häckväxter och träd tycker jag. Större investeringar och värre konsekvenser när det blir fel. Det är ett av skälen till att jag ofta här rekommenderar E-märkta träd och buskar. De har större kontroll att vara sortäkta.

Under en trädvandring i måndags med fd parkchefen i Stockholms stad visade och berättade han hur de beställt ett träd som när det sedan vuxit upp visade sig vara ett annat, eller ha olika kvalitet så att de blir olika stora och olika breda (inte så lyckat om det sker med lindar i Kungsträdgården eller med träd i Berzelii park som ska blir smala och blomma på bar kvist och visar sig vara breda så att de itne kommer att få plats brevid husfasaden och dessutom blommar under utsprungna blad så att blommen inte syns...).

Kommuner i Sverige har svårt att få det de beställer och det krävs noggrann granskning och kunskap för att se att man får det man vill ha.

Att välja E-märkt när det finns är ett tips.
Att fråga så mycket som möjligt om urpsrung, uppodlingsställe mm ett annat.
Att meddela försäljaren när det blev fel är ett tredje tips.
Nellie
En lurad till.

Jag flyttade in ett nybyggt hus för 2 år sedan, och hade en mycket bestämd åsikt hur min trädgård skulle se ut.

Glad i hågen åkte jag till min närmaste trädgårdshandlare, jag inhandlade 10 vita häcksyrener, som skulle vara så snygga till den gamla stengärdsgården jag hade turen att bli ägare till, våren kom, de var alla lila, en färg jag inte tycker om.

Jag köpte även 3 röda doftpioner som skulle matcha våra röda ytterdörrar, till min fasa blev de blekt rosa, ytterligare en färg som ej är med på min hitlista. Alla växterna var förpackade och märkta!

Nu väntar jag med spänning på vilken färg min vita klematis får?!

Jag vet att man har växtgaranti, och man skall spara kvittot, men vem har tid att vänta ytterligare ett år om allt skall bytas ut ideligen?

Med önskan om en varm och solig sommar!
Nellie
fiffigafrun
Ja, visst fasen blir man less! Men i den handelsträdgården där jag är stammis, åkte jag helt enkelt tillbaka m en iris som var mörkt blålila som på förpackningen skulle varit ljusrosa (ligger på min färglista). Fick byta den. Men irriterande är det. Fröer likaså!

/Karin
Lajo
Jag har råkat ut för samma sak. Var i England förra hösten och köpte lökar på en stor växtmarknad där. Gula kejsarkronor visade sig vara oranga, vita pärlhyacinter var blå och en stor påse med 75 tulpanlökar i blandade färger visade sig alla vara röda laugh.gif . Jag tog nästan alla tulpaner till snitt och gav bort till kompisar, så till någon nytta blev dom.
/LJ
pejori
sällar mej till dom lurade sad.gif sad.gif
var och handlade gula rosor till min rabatt. det skulle vara storblommiga rosor, inte buskrosor som inte tilltalar mej speciellt.
men storblommiga som jag tycker är vackra och går att plocka in, hittade jag rolleyes.gif rolleyes.gif
när dom kom upp visade det sig att det var röda buskrosor mad.gif mad.gif
jag gav bort dom och handlar inte i den handelsträdgården igen mad.gif mad.gif
Virgo
Bara att kräva ersättning. De flesta som får fel växter, eller felaktiga växter klagar inte hos försäljaren utan klagar bara i nåt forum eler hos vänner och bekanta, och säger , där handlar jag inte igen.
Vid nästa försäljningsställe blir de lurade igen,(kanske) och låter bli att kräva ersättning. Detta vet trädgårdshandlarna och kan komma med de mest underliga bortförklaringar för att slippa ersätta kunden.

Så får du fel vara har du rätt att få den ersatt med rätt vara.
Sen får man oxå kräva ersättning för extra reskostnad , arbetskostnad osv.

De som bara sysslar med korridorklagomål får skylla sig själva.
Ralf
Jag frågade för ett tag sedan här om man vågade handla. Ingen sade emot. smile.gif
Men om vore dig Katti så skulle jag kontakta mässarrangören, ledaren för den mässan och framföra mina synpunkter.
Ninni
Jag upptäckte idag att jättevallmon jag köpte från odla.nu inte alls är vit utan rödorange! *skriiiiik*
LenaTuring
JAG ÄR OCKSÅ LURAD!! Köpte stockrosor (trodde jag) på trädgårdsmässa i Östersund som visade sig vara lupiner mad.gif mad.gif
Jag la inte försäljarens namn på minnet men jag tror att det var samma som du handlat av.

Visst skulle man reagera och protestera, men faktum är att man fick inte ens kvitto så att man kan besvisa var man har handlat.
Virgo
På dessa små trädgårdsmässorna är det tyvärr några få som är lurendrejare. Dessa finns ju som bekant överallt. Helst ska man köpa av dom som har sin namnskylt väl synligt, och de som brukar var där år efter år. Är man själv besökare varje år så känner man snart igen säljarna och innan köp bör man ta reda på vilka garantier de ger. Pratar man lite med dom innan köp så upptäcker man snart om det är suspekta typer eller hederliga odlare. De senare brukar man se på dessa småmässor både vår och höst.
Sen är det väl oxå fördel om man har lite kunskap om olika växter. Lupin- och stockrosblad kanske inte är så svårt att se skillnad på, om man sett dessa tidigare.
Ok, visst har jag oxå blivit "lurad", men då jag tagit kontakt med vederbörande så har jag så gott som alltid fått ersättning på ett eller annat sätt.
Men jag tror oxå att vissa människor vill bli lurade! tongue.gif
LenaTuring
CITAT (Virgo @ 13-06-2004, 22:09)
På dessa små trädgårdsmässorna är det tyvärr några få som är lurendrejare. Dessa finns ju som bekant överallt. Helst ska man köpa av dom som har sin namnskylt väl synligt, och de som brukar var där år efter år. Är man själv besökare varje år så känner man snart igen säljarna och innan köp bör man ta reda på vilka garantier de ger. Pratar man lite med dom innan köp så upptäcker man snart om det är suspekta typer eller hederliga odlare. De senare brukar man se på dessa småmässor både vår och höst.
Sen är det väl oxå fördel om man har lite kunskap om olika växter. Lupin- och stockrosblad kanske inte är så svårt att se skillnad på, om man sett dessa tidigare.
Ok, visst har jag oxå blivit "lurad", men då jag tagit kontakt med vederbörande så har jag så gott som alltid fått ersättning på ett eller annat sätt.
Men jag tror oxå att vissa människor vill bli lurade! tongue.gif

Kan säga att jag tvivlar hårt på att någon skulle "vilja "bli lurad. Sedan är det på det här viset att det var inga plantor med blad jag köpte utan typ rotbitar (knölar)

//Lena
Mia, zon 3
Det är viktigt att tala om när man inte är nöjd! På det sättet skapar man bättre plantskolor tror jag....
Min trädgårdsvän köpte en ormhassel för ca 700:- en höst, och planterade efter alla konstens regler. Tyvärr blev vintern hård, och den överlevde inte. Hon gick till plantskolan och ville köpa en ny, och berättade att den gamla inte klarat sig. Då fick hon en ny planta, utan kostnad. Detta trots att det var på grund av den hårda vintern, och inget synligt fel på plantan. Den nya var dessutom dubbelt så stor som den gamla, eftersom den storleken var slut.
Det är en plantskola man gärna återkommer till!
Gunvor Nilsson
Här är en till som känner sej lurad! Jag har gått ett helt år och väntat på att få se nävan Geranium pratense striatum 'Splish Splash' blomma. Jag köpte frö från PoD förra året och sådde, den grodde villigt och glatt och jag fick 6 plantor som överlevde vintern och gick i knopp tidigt. Inte blev det något 'splish splash' inte. Enfärgade blålila och misstänkt lika midsommarblomstret som också blommar nu! Visst blir man snopen! mad.gif
/Gunvor
anncharlotte
Inte är det väl något försvar att man som köpare bör känna skildnad på bladen, då måste det ju stå en skylt utanför mässan "endast för vana odlare" och det tror jag inte det gör.
Tycker överlag att det också är dålig information på dom affärer där jag letat efter växter, både plantskolor och större kedjor typ granngården, plantagen mm.
Många gånger finns en skylt vid plantan, och sen en vid växten. Har nu ett par gånger råkat ut för att de förutsättningar som ges på skylten inte stämt överens med de som står på plantan, köper en växt som enligt affärsskylten är lämplig i zon 5 och kommer hem och upptäcker att på plantan står det zon 3 !
Har ingen aning om vilket som är rätt, så jag planterar min växt och hoppas på det bästa. Men !!!!!!!!!!!!!
Betty
CITAT (anncharlotte @ 16-06-2004, 01:07)
Har nu ett par gånger råkat ut för att de förutsättningar som ges på skylten inte stämt överens med de som står på plantan, köper en växt som enligt affärsskylten är lämplig i zon 5 och kommer hem och upptäcker att på plantan står det zon 3 !
Har ingen aning om vilket som är rätt, så jag planterar min växt och hoppas på det bästa. Men !!!!!!!!!!!!!

Ofta funkar det bra ändå. Man kan/ska inte lita till 100% på zonrekommendationerna. Microklimatet har en stor betydelse för vad som fungerar i just din trädgård! Oftast har man flera zoner i samma trädgård.
Irganox
Det är det som är det bästa med att vara så novis som jag. Jag ser inte skillnad på några växter, eller... Jag kan i alla fall inte namnge några. Jag blir bara glad när jag lyckats få någonting i rabatten att blomma. rolleyes.gif
pepparmynta
CITAT (LenaTuring @ 13-06-2004, 22:34)
det var inga plantor med blad jag köpte utan typ rotbitar (knölar)


Förrförra året på älvsjömässan, köpte jag rötter utan blad av Vit stockros och Svart stockros av "grosshandlarn" med de stora trälådorna.
Resultatet blev vita exemplar och ljusrosa exemplar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon