Full version: Beskärning
cina
Hej
Jag har en underbar Hägg på min sommarstugetomt. Tyvärr börjar den bli för stor. Någon som vet om den beskäras. Hur går jag tillväga och när på året är i så fall bästa tiden.
Hannele
Hägg behöver inga stora igrepp, lite putsning på vårvintern räcker.
Häggmispel blir inte så stor träd, drygt 5 meter.

Man ska underhålla sina träd och buskar kontinuerligt, mitt motto:
Det ska inte synas att man jobbat i trädgården!" smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hägg (Prunus padus) är inte samma som häggmispel (Amelanchier), med tanke på att häggen hör till samma släkte som körsbär så skulle jag använda ungefär samma regler = beskärning i juli-aug + ev. september, enbart lättare beskärning eftersom Prunussläktet brukar bryta dåligt med nya skott på äldre ved.
Cilla
Cina,
Häggar kan ju vara stora på olika sätt; ta för mycket plats på bredden, på höjden, ta för mycket ljus.

Häggar mår bäst av att inte beskäras alls. Det värsta man kan göra är att "toppkapa", dvs såga rätt av på höjden eller på bredden. Då blir det du sparar sjukt och ser mycket illa ut, särskilt efter lövfällninen. Häggar reparerar sig inte.

Det bästa, om häggen är ett stort buskage som tar all din plats, är att glesa ur genom att ta hela träd längst ned vid marken och spara de resterade helt orörda. Brukar bli bäst om man glesar ur inifrån buskaget och spar de yttre.


Så här vill de helst kunna växa!
Lena N
Vilken underbar bild på en blommande hägg. wub.gif

Jag planterade en hägg för 3 år sedan (Prunus padus). Den har tre stammar och jag formar den till trädform genom att i augusti-september ta bort smågrenar som vill komma alltför lågt på stammarna. I övrigt får den växa fritt. Den har växt till sig fint och börjar bli så som jag tänkt mig den. smile.gif
Cilla
Jepp, stamma upp brukar gå bra med de flesta växter, även de som inte gillar att beskäras alls. Jag får göra det lite här hemma också, häggen välver över stigarna. Men det gör jag bara när de kommer ivägen så att folk klagar upprepade gånger, för mina häggbuskage har lyckats ta sig upp på norrsidan av ett hus i mager moränjord, sträcka sig över taket och blomma överallt.

Man blir tacksam för växter med ett sådant tålamod!
Hannele
Stamma upp är bra i mindre trädgårdar - man kan plantera mer, framhäva.
Mitt motto: "Gör beskärningen roligare!"
Berith
Wow Hannele! Vad är det där, och hur har du gjort! ohmy.gif
Hannele
Det där är faktiskt fusk, sommarblommor i korgar - stulen bild... wink.gif
Jag ville bara illustrera, att beskärning inte behöver vara så förbaskat tråkigt och formellt alltid...
Stamma upp är det mest upphetsande man får höra... Häftigt att blanda vild äng med lite formklippt!!
Spännande sätt att främhäva det enkla.

Berith
Jaaasssssåå!! Att det inte var en hägg såg jag ju men jag trodde att du hade stammat upp nåt verkligt fantastiskt.... wink.gif

Jag tycker att formklippta saker - växter, hundar och annat - ser så onaturligt ut att det nästan blir fult... sleep.gif
Cilla
Beskärning av träd är aldrig formellt och tråkigt Hannele! tongue.gif

Det är KUL att lära känna insidan av en så stor växt. Fantastiskt att se hur det svarar på den beskärningshjälp man ger. Otroligt hisnande att klättra i trädtopparna och känna grenarna så att man vet vilka grenar som håller och inte. Och kunna beskära grenarna så att de håller för ytterligare 50, 100 eller 200 år!

Med underhålls- och uppbyggnadsbeskärning framhäver man verkligen trädet. Dess karaktär och sin egen förmåga att uppfatta och tolka den.

Beskärning är som poesi, matematik, filosofi - med kropp och själ. Köttsligt och blodigt är det också. Alltid för trädet och ibland också för oss beskärare...

Och eftersom du vet att jag gillar dina trädgårdsidéer och -arbete: Att jämföra formklippning med beskärning är som att jämföra korsstygnssömnad efter mall med fri, svävande sömnadskonst! tongue.gif
Hannele
Berith, dags att formklippa mitt eget huvud snart!!
Ungefär efter samma idéer som med min trädgård - mycket mossa??? blink.gif
Cilla
Nu börjar Hannele komma i form och bli lika vass som hennes klippverktyg!
Hannele
Rätt, Cilla. Formklippning kan man inte ta till, när man putsar ett stort träd – men man kan ibland ha det i tankarna som alternativ… Det finns så mycket annat roligt än motorklippta raka häckar. Men de flesta trädgårdsägare vaknar till liv vart 8:e år – och då ska det plötsligt klippas, slaktas träd och putsas! Undra på att man hör så många tycka att trädgårdsarbete är bara trist…

Visst, själv härmar jag natur i min trädgård - för jag är för lat för att ta långa promenader för att kunna plocka en midsommarbukett… Men egentligen tycker jag att natur kan jag se någon annanstans än i min lilla trädgård, som är min egen lekplats. Jag vill inte ha nån park!
Hannele
Berith, jag har stammat upp en vild nyponbuske med mycket gott resultat – ”bollen” är på sommaren helt full av rosa blommor och på hösten full av röda nypon. Gôrvackert! Gamla trista vresrosor passar också till att stamma upp. Då kan man plantera nåt annat vid stammen.

P.S.
Cilla, jag är höjdrädd – det är en orsak till att jag använder såg och sekatör flitigt – nästan inget i trädgården ska vara mer än max 2 m (jag är själv drygt en och en halv meter…).
cina
Från Hägg till uppstamning. Intressant att se hur det ena ger det andra. När det gäller Häggen är jag fortfarande lika förvirrad över vad jag ska göra, den är ju kan man säga uppstammad. Kanske ska chansa ändå och klippa lite i den/eller inte. Om jag inte klipper i den utan låter den vara, så är det lite tråkigt att ha gräs/mossa under. Någon som vet vad jag kan plantera istället, någon form av marktäckare. Några meter från Häggen står det dessutom 2 björkar.

Cina
Cilla
Hannele - håller med dig om att raka motorsågade häckar dominerar och därför blir attans trista. Efter 15 års klippande av en sådan fick min far lite fnatt, och äntligen började han forma den. Nu har den torn och tinnar och ser helkul ut.

Jag har också stammat upp en nyponbuske, och beskär den nu som ett litet miniäppelträd. är på 3:e året, ska fota i sommar om det börjar se ut som något. Har också trädprojekt på gång med slånbärsbuskar.

Cina - du kan som sagt glesa ur också, tror jag eller någon annan skrev det tidigare. Tag hela grenar invid stammen, och glesa jämnt. Gör urglesningen under 2-3 säsonger så att du inte tar allt på en gång och häggen får fnatt och börjar försvara sig med ännu tätare eller knökigare grentillväxt. Om de grenar du spar är obeskurna ser häggen forfarande naturlig ut och blommar dessutom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon