annaridell
Jag undrar vad jag ska göra med narcisserna höst, vinter, vår. Och hur gör jag med mina jordgubbsplantor. Klarar de inte sig på balkongen alls?? så den lilla barrväxten, hur gör jag med den???
Cilla
Narcisserna skulle jag låta vissna ned (=knölen/löken får näring av bladen) och sedan ta upp och lägga lite fuktigt och kyligt, t ex i sand eller inslagna i fuktigt tidningspapper i en kall källare.

Jordgubbarnas krukor eller lådor skulle jag här i xon 3 lägga löv över och låta vara, men se till att inte alltför mycket av höst- och ev vinterregn gjorde krukorna/lådorna plaskvåta. Har du liten kruka till dessa nu kan du sätta om dem i större kruka när du skördat ifrån dem så blir de lite mer isolerade under vintern.

Barrväxten är det kitsligare med; dels beror det på vilken sort det är och vilken zon du bor i, och dels på hur stor kruka du har. Problemet för vintergröna växter är att de behöver lite jordeliv tidigt på vårvintern när solen börjar väcka dem och avdustning sker genom barren. Det är lätt att de torkar ut. Krukan bör nog isoleras väl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon