MrNorth
Jag har läst igenom den kortfattade beskrivningen på odla.nu som handlar om att anlägga en damm... och såg bilden


Precis så hade jag oxå tänkt att lägga kanten, men vart hittar man sådana avlånga jätteplatta stenar? Det mesta som finns i naturen är sprängsten-granit. Fina stenar som skiffer o sånt gå knappt att uppbringa...

Jag får väl lägga runda kullerstenar istället, det blir nog nästan lika bra.


När det gäller placeringen av dammen, vart brukar man rekommendera? Min tomt är sådan att jag har en helt platt baksida med skog vid tomtgränsen. Jag hade tänkt anlägga dammen i mitten av denna öppna yta och ha rabatter runt omkring. Elelr skall jag lägga den i nåt av hörnen på tomten? Som jag tänkte det så skulle det bli en liten "dunge" i mitten av gräsmattan där jag har en damm omgiven av fina mörka stenar och där det finns utrymme att plantera lite vintergrönt och 3-4 st azaleor... samt lite markkrypande växter... att det så att säga sluttar lite från dammkanten och neråt. Det betyder ju att vattenkanten hamnar ca 30-50 cm ovanför markytan.. blir detta snyggt?? Eller ska man ha vattenytan precis i markplan och gräva "under jord"?


Om jag väljer min plan och höger upp dammen krävs det ju två lager med stenar... ett precis vid gräsmattenivå för att hålla allting på plats, och dels ett lager väldigt platta stenar uppe vid dammkanten för att hålla folien på plats... Det låter väl rimligt?

MVH
Henrik
kerstin z5-6
jag skulle välja att ha vattenytan i eller under markplan . smile.gif
MrNorth
Jo, jag har ändrat mig lite på den punkten! Tänkte göra en "enklare" damm med ett träd och en stor sten vid sidan om... (då jag eftersträvar en japansk trädgård... kanterna tänkte jag mura upp med stenar precis om på bilden ovan... och dekorera med fina växter runt omkring. Och så givetvis en japansk lykta i sten som man kan tända på kvällen!!!
Men vad är det för sorts sten man visar på bilden och vart kan man få tag i den? Kanske artikelförfattaren själv kan svara?

MVH
Henrik
Kakaduan
Kommer att tänka på "Min trädgård" på TV4 Plus! I ett av programmen gjorde man rund-platta mjuka gångstenar av cement genom att hälla cementen ner i stora svarta sopsäckar som man knöt till. Cementen flöt ut inne i säcken och formade mjuka rundande "blaffor" som ser ut lite som stenarna på bilden. Ser dyrt och svårt ut att hitta rätt riktiga stenar som på bilden, så kanske detta kan vara ett alternativ? Cement kan man ju dessutom färga med särskild färg.

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon